Social Icons

Wednesday, July 21, 2010

Jika ada sesuatu yang tidak kena... janganlah bertangguh, segeralah muhasabah diri terhadap bonda

"dan hendaklah engkau merendahkan diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah: 'Wahai tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikki semasa kecil" (al isra' :24)

Biar kejam seorang bapa,
biar cuai seorang ibu
Mahupun busuk seorang bapa
biar kafir atau sundal sekalipun seorang ibu

bukan anak yang bertindak menghukum mereka. Segala dosa ibu bapa, kecuaian mereka dan serba-serbi kesalahan dan kekurangan mereka, ibu bapa itulah yang akan bersoal jawab dengan Allah terntang peranan dan tanggungjawab mereka terhadap kita.

Namun bagi seorang anak, tugas kita adalah untuk tetap menghormati, menjaga kebajikan,memelihara dan memenuhi keperluan mereka tatkala mereka dalam hajat yang diwajarkan syariat.

"ibu bapa adalah pintu syurga paling tengah. Terserlah kepada kamu sama ada mahu mensia siakan pintu itu atau memeliharanya" (hadis riwayat Ahmad, At Tarmizi dan ibu Majah)

"tidak keterlaluan jika dikatakan, Jemaah Al Arqam dahulu hancur binasa cukup oleh tangisan mata dan retak hati ibu-ibu yang terluka di sepanjang liku perjuangan itu dulu. Jemaah yang ditimpa murka Allah kerana ramai yang hidup dalam murka bonda'


Jika hati resah, susah, telefon lah atau bercakap kepada ibu bapa kita, mungkin kita berdosa membiarkan mereka sunyi, minta ampun kepada mereka atas dosa yang pernah kita lakukan, nescaya SAKINAH (ketenangan) itu pasti meresap ke dalam diri.,
- ekperimen dibuktikan berjaya!





"bertapa ramai manusia yang hati mereka bahagia dan gembira hari ini adalah kerana hubungan baik mereka dengan ibu dan bapa mereka, kerana dari situ KASIH SYANG ALLAH datang bersama"

maafkan anakanda mu ini emak dan ayah.. T_T

*ihsan dari buku bercinta sampai ke syurga 2-ust . hasrizal jamil

4 comments:

  1. waalaikummussalam, ema, sile2 waiyyaki

    ReplyDelete
  2. ade kaitan, maksudnya kalau ada sesuatu tak kena, periksa semula hubungan kita dengan ibu bapa kita

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...