Social Icons

Friday, August 19, 2011

Mari Beramal


Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabisetiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletakpada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakinhampir dengan Allah.

Kedua:
Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari,alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'anterlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita,bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh.Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakanpusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yangmencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
Jaga sholat dhuha, kerana kunci rezeki terletakpada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkanrezeki.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orangyang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yangbersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas olehAllah berlipat kali ganda.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangihamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selaluberwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat,dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia yaAllah".

Ketujuh: Amalkanistighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kitaakan dijauhkan oleh Allah.
semoga kita ditetapkan hati untuk terus beramal dengan amalan yang istiqamah.


_________________________
I have added cool emoticons to this message.
To see them go to http://x.exps.me?34ee04eea595c5e75ce67ec48c1e65a7

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...