Social Icons

Saturday, October 12, 2013

alkisah

sesi tazkiyatulmaut percuma aku peroleh dalam kelas bioethic tadi. Semangat di awal waktu, cikgu memulakan tajuk 'death', dengan soalan..

"do you believe in death?", "do you think you will be dead?"..melilau matanya mencari jawapan dan pandangan..Tanpa menunggu lama..kedengaran jawapan canggih dari hujung belakang kelas, dan.kepala pelajar lain tertumpu kearah lelaki daripada Cyprus itu. 


"as least for now, yes, 99% will be dead, but not sure in the future"..dia tersenyum dengan jawapan yang sememangnya difikir dalam-dalam sebelum menjawabnya tadi. 

Aku terpinga-pinga, terpegun dengan jawaapannya, sepanjang kelas. bukan kali ini sahaja soalan soalan dan jawapan-jawapan pelik di kongsi oleh pelajar. Lontaran soalan dan jawapan sentiasa diberi dan di jawab, dan setiap kali itu juga kepala aku berubah ke sana dan kemari, lagak sedang menonton perlawanan badminton. Sekejap toleh ke kanan, kejap ke kiri.

Aku berfikir sejenak, mereka ini ku akui, punya pemikiran yang sungguh kritis, menghafal cabang-cabang salur darah dan urat saraf dalam Anatomy dengan begitu mudah., punya kepintaran yang luar biasa. Namun, sayang, ilmu yang tidak dibimbing wahyu akan "ke laut" juga. Moga mereka-mereka ini akan memperoleh hidayah..

x x x x 

hidayah? sampaikah dakwah aku kepada mereka? Apa yang telah aku perbuat sepanjang beberapa tahun pengajian aku di sini? sedikit sebanyak beban tanggungjawab menyampaikan dakwah itu terpikul pada bahu aku..sedarkah aku? 

di dalam kelas ethic saja terbukti aku 'dayus'. Kerana tidak menguasai ilmu, dan kurang fasih dalam penerangan, aku selalu mengambil langkah diam, 'angguk-angguk, geleng-geleng' saja dalam kelas, sesekali tersenyum atau tertidur silih berganti leka, mendengar perbincangan.

Walhal, setiap soalan yang dikemukan sangat memerlukan jawapan, dan setahu kita penganut agama islam, Islam menyediakan jawapan terbaik, kerana jawapan kepada soalan seperti, "Apa yang berlaku selepas mati?", "bolehkan euthanasia di lakukan?", "adakah haiwan punya hak?", "Beretikakah prosedur ibu tumbang?" "kenapa ini patut..dan kenapa itu tak patut...yadda yaddaa...the list goes long..
tersedia dalam al quran, dibincangkan panjang lebar oleh para ulama', tapi kita yang malas menggali mutiara tersebut... realistik sangat kah aku?

renung kembali apa yang kita perbuat pada masa lapang kita...

Kesimpulan:

buat aku yang bernama remaja remaji, hikmah itu adalah sesuau yang hilang daripada kita. Sebaik mungkin perlu kita sematkan dalam-dalam, untuk cuba menguasai ilmu, memperelokkan ibadah dan hubungan kita dengan Allah, ikhlas dan penuh jujur dalam kehidupan, dan jangan terlalu lama dan menghabis masa dengan perkara yang remeh..

cerita cintan cintun, gossip artis sana sini, menonton movie berepisod-episod, menjadikan kita lemah dan lemah, kalah dengan nafsu dan sering terjebak dengan maksiat. Benteng kita semakin melemah kerana perkara sebegini.

sekarang, ambil cermin, dan refleksi diri, moga kita terus menerus berusaha membaiki diri, ke arah yang lebih baik. 

"Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh sungguh kerana hendak memenuhi kehendak agama kami, sesungguhnya kami akan memimpin mereka ke jalan kami, dan sesungguhnya pertolongan dan bantuan Allah adalah beserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya" (29:69)

Wallahua'lam, ya Allah bimbinglah kami..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...