Social Icons

Saturday, November 1, 2014

Tafsir Surah al-Ankabut ayat 41

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Misal bandingan orang-orang yang menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai pelindung-pelindung (yang diharapkan pertolongannya) adalah seperti labah-labah yang mendirikan rumah (untuk menjadi tempat perlindungannya) padahal sesungguhnya rumah yang sehabis-habis reput ialah rumah labah-labah, kalaulah mereka orang-orang yang berpengetahuan.

1) Sebelum manusia betul-betul memahami struktur pembinaan sarang labah-labah, ayat ini kelihatan terus kepada maksud (straight foward). Memang mudah untuk mecarikkan sarang labah-labah.
2) Namun selepas penemuan dan pemahaman yang lebih dalam berkenaan bagaimana labah-labah membina sarangnya (yang mana kekuatannya benang labah-labah jika diberi sama ketebalan, ia antara struktur terkuat yang wujud), maka wujud pertanyaan ke atas ayat ini.
3) Di sini terkandung seribu satu hikmah dari sisi saintifik jika diteliti akan penggunaan perkataan yang sangat spesifik dalam ayat tersebut. 'At-takhazat'; iaitu mendirikan di dalam bentuk past tense, gender feminin (fe'el amar, muannas) memberi gambaran bahawa yang mendirikan itu adalah labah-labah betina. Diketahui dalam kajian labah-labah, yang membuat sarangnya merupakan labah-labah benita, jauh selepas al-Quran diturunkan.
4) Penggunaan perkataan 'al-bayt' selepasnya iaitu rumah (walaupun dalam alih bahasa melayu selalunya terus di sama erti dengan sarang) memberi satu persoalan akan pemilihan perkataan tersebut. Mengapa tidak diletakkan perkataan sarang, atau jaring, atau bebenang? Penggunaan 'al-bayt' sebenarnya membawa erti lain seperti keluarga (contoh: bayti jannati). Maka sesungguhnya melalui kaedah saintifik, selain di ketahui yang pembina rumah labah-labah itu labah-labah betina, namun cara bagaimana labah-labah itu berkembang biak juga 'dikawal' oleh labah-labah betina.
5) Selepas sebuah sarang labah-labah disiapkan, labah-labah betina akan menerima kunjungan labah-labah jantan bagi tujuan kelansungan spesis. Labah-labah betina bertindak sebagai yang paling dominan dalam struktur kekeluargaan labah-labah, di mana selepas persenyawaan berlaku, kebanyakan labah-labah jantan akan dibunuh sebagai makanan. Dan wujud juga di antara spesis-spesis labah-labah yang selepas telurnya menetas, si anak memakan ibunya.
6) Maka, jika diambil ibrah akan keunikan kejadian Allah yang diberi gelaran labah-labah ini, dapatlah kita hayati akan perumpamaan yang Allah berikan bagi mereka yang menyekutukanNya. Sesungguhnya mereka yang mengharapkan perlindungan selain Allah, nescaya mereka akan binasa disebabkan oleh apa yang mereka syirikkan, dan sesungguhnya benda yang mereka syirkkan itu juga turut akan binasa.
7) Dan sangat cantik Allah letakkan 'bagi orang yang berpengetahuan', yang mana seakan satu mesej tersembunyi bahawa terdapat perkara yang lebih mendalam dari sekadar sebuah sarang labah-labah.

Allahu a'lam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...