Social Icons

Saturday, October 18, 2014

Berlin yang bengis

Berlin, Jerman

Penduduknya seperti di Prague, tawar dengan senyuman. Berlainan dengan rakan sekelasku, Thadaus yang berasal dari situ,, biarpun juga jarang memberikan senyuman, namun sesekali apabila menawarkan khidmat atau mengajak berbual sentiasa melebar senyumnya. Berlin, seperti bandar Eropah yang lain, dihias dengan arkitektur yang moden, namun di kekalkan binaan sejarah, atau monumen yang mengajak rakyatnya sentiasa menekuni sejarah lampau, bukan untuk kekal di masa lampau tetapi untuk tidak mengulangi kesalahan lalu, dan bagi mengingati kemegahan bangsa mereka terdahulu. 

Rancangan awal mengikuti "Berlin free tour" daripada Sandemann meleset, biarpun kami merancang namun keyakinan yang Dia Maha Perancang terbaik, menjadikan kami akur. Sandeman free tour ini sememangnya terkenal di Eropah. Mengikuti walking tour adalah jalan singkat mengenali sesuatu bandar, memakan masa 2-3 jam, diketuai seorang tour guide yang bagiku semacam encyclopedia bergerak tu, ditambah pula tiada kos terlibat untuk menaiki kenderaan awam, menjadikannya begitu berbaloi. 

Keyakinan kami menatijahkan kegembiraan apabila kami bertemu dengan "Sight Seeing Tour Bus" dan ditawarkan dengan harga kinder, harga kanak-kanak. Tabiatku yang suka menawar harga, meminta murah itu selalu dapat mengukirkan senyum rakan taulan yang bersama, walaupun mereka mengakui malu nak tebalkan muka! mengakui dengan bajet yang kecil, kami agak berkira untuk benda yang remeh. Kami hop- on dan hop-off  di mana-mana tempat yang menarik. 

Allah Engkau teman berjalan

Ketika bermusafir, pasti ada perancangan kita yang meleset, biar tak banyak, mungkin sedikit. Mengakui yang Eropah merupakan tamadun yang lama dan berpengalaman, menjadikan sistem untuk berkelana sini ke sana itu mudah, namun tiada apa yang pasti, melainkan apa yang ditetapakanNya. Niat yang samar ketika bermusafir, kadangkala menyukarkan perjalanan. zikir dan istighfar banyak memudahkan jalan. Bukan sahaja ketika bermusafir, malah tika mana ingin melakukan apa sahaja tugas pun. 

Kami memakai baju hujan yang sedikit berwarna warni, sesuai dengan weather forecast. Sedang kami menelusuri Kaisserdamn street, terdengar bunyi nyanyian lagu yang tidak asing dengan kami. Lagu Teletubbies!! lagu itu diualng-ulang ulang, seperti meminta respon dari kami.  Akibat kepenatan dek perjalan, malas sungguh kami nak melayan dan ambil pusing, kami membenarkan mereka melepasi dulu. Memakai ketinggian wanita Asia yang normal 150-155cm, nasib kami selalu antara dua, sama ada di layan istimewa sebagai kanak-kanak atau di tertawa atau diejek sebagai anak-anak. 

Menghadapi ejekan dan sindirian bukannya mudah, namun barisan ayat yang baru di baca dalam perjalanan tadi, menjadi motivasi untuk senyum dan bersahaja. Sirah memaparkan yang manusia teragung, baginda rasul yang kita sayangi juga sering diejek dan  sering disindir. Seorang yahudi yang meminta hutang sebelum tiba masa bayaran yang dijanjikan, dengan menggunakan kata-kata yang menyakitkan bagi memalukan Rasulullah saw ditengah khalayak ramai, dia meninggikan suara, "Memang Muhammad seorang yang tidak menepati membayar hutang, begitulah perangai keluarganya juga!" . Rasulullah saw kemudiannya memenangkan para sahabat khususnya saidina Umar yang begitu marah dengan sikap biadap Yahudi tersebut.
Jadi apalah sangat jika sesekali kita dilayan buruk. Mahal dan bagus sangatkah kita? sindirin itu sememangnya daripada remaja-remaja nakal di situ, namun hakitkatnya Allah mahu menguji keegoan dalam diri kita.

Malu untuk bereaksi melampau, malas membalas sindirian, moga ada bahagian kami daripada Ilahi. Kita yang sebenarnya boleh menentukan kebahagiaan emosi diri sendiri. Ahh biarkan saja, syukur, dengan tudung di kepala, sedikit sebanyak memaksa kami bersikap profesional. 

Muslimnya yang gigih

ketika berjalan pulang menelusuri sepanjang kedai kedai di kota Berlin, mataku terpegun dengan seorang wanita bertudung. Iras wajahnya seolah olah memberitahuku yang dia penduduk tempatan. berkerudung merah, membawa tas tangan yang juga merah, ke pejabat mungkin. Teringat aku kepada sahabat Bosniaku, Elvira Korman. air matanya ketika mengadu menceritakan nasibnya bertudung di Bumi Eropah masih jelas di dalam mindaku. Kemungkinan muslimat ini juga sama, mereka tak mudah mendapat kerja, dan kadangkala di layan kurang baik. Hanya iman yang membantu kekal bertudung. Diakui Elvira,di sestengah tempat di Bosnia, dia terpaksa akur menanggalkan tudung dengan hati yang terpaksa. Semoga kami dapat menyerap semangat yang ada pada mereka, dan di istiqomahkan mereka. 

kami akhirnya sampai ke Massenderm, stesen bas yang menghuni puluhan bas yang mahu kepelbagai destinasi.

Amsterdam kami datang! 





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...