Social Icons

Tuesday, February 7, 2012

Ibnu Qayyim - Taubat dan Kesombongan

Humility

Ibnu Qayyim berkata, " Sesungguhnya apabila Allah inginkan kebaikan untuk hambaNya, Dia menjauhkan pandangan hambaNya daripada kebaikan yang dilakukannya, dan menjauhkan hambaNya daripada menyebut-nyebut kebaikan yang telah dilakukannya. Lantas menyebabkan hambaNya sentiasa teringatkan dosanya, terus-menerus mengingati dosa-dosa tersebut sehingga dia masuk ke syurga. Hal ini kerana, tanda-tanda amalan yang diterima adalah amalan-amalan tersebut tidak lagi disebut-sebut oleh lidah dan tidak lagi diingati oleh hati."
Dan salah seorang Salaf berkata, "Sesungguhnya ada hamba yang berbuat kesilapan yang memasukkannya ke syurga. Ada pula yang berbuat amal tetapi amalnya membawanya ke neraka"
Mereka berkata, "Bagaimana begitu?"
Dia menjawab, "Dia membuat silap, dan kesilapan itu kekal di matanya, di hatinya. Apabila dia mengingatinya kembali, dia menyesal, dia kembali kepada Tuhan, dan bersegera memadamkannya, dan dia menjadi lemah dan rendah diri di hadapan Tuhannya, lantas hilang rasa takbur dan sombongnya. Dan dia pula membuat kebaikan, dan kebaikan itu kekal di matanya, di hatinya, dan timbul perasaan takbur dan perasaan sombong kerananya, sehingga dia memasuki api neraka. 
Diterjemah daripada buku The Message from Tabuk.

1 comment:

  1. alamak..ibnu qoyyim dan ibnu taimiyyah ni bukan ke fahaman wahabi ..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...