بسم الله الرحمن الرحيم
Sabda Baginda: Orang
yang dalam hatinya tidak ada sedikit pun daripada al-Quran samalah
seperti rumah yang telah runtuh (Riwayat at-Tirmizi)
Tujuan
al-Quran diturunkan adalah untuk menjadi petunjuk kepada orang
yang bertaqwa. Firman Allah S.W.T. dalam surah al-Baqarah;
Maksudnya: Kitab
(al-Quran) itu tidak ada keraguan padanya sebagai petunjuk bagi
mereka yang bertaqwa.
(surah al-Baqarah: 2)
Ketaqwaan ialah asas kepada peribadi
Muslim. Mengikut ayat di atas, ketaqwaan bersandarkan keseluruhan
ajaran al-Quran itu sendiri. Oleh sebab itulah Sayidatina Aisyah
pernah menyifatkan peribadi Rasulullah S.A.W. sebagai penghayatan
al-Quran itu sendiri.
Begitulah al-Quran merupakan rujukan
terbesar dalam pembinaan peribadi Muslim. Oleh sebab itu Allah
sentiasa menggesa umat Islam supaya membaca al-Quran. Di samping
memberikan pengertian-pengertian jelas mengenai hakikat-hakikat Islam
untuk dihayati, al-Quran juga memberi rasa pendekatan yang tidak
terhingga dalam perasaan pembacanya kepada Allah. Dengan rasa yang
jernih dan murni itulah kecintaan kepada Allah menjadi lebih
bertambah dan keluhuran peribadi lebih terserlah.
Dalam al-Quran, Allah sendiri memberi
tahu:
وَلَقَدۡ
يَسَّرۡنَا ٱلۡقُرۡءَانَ لِلذِّكۡرِ
فَهَلۡ مِن مُّدَّكِرٍ
Maksudnya: Dan
sesungguhnya telah Kami mudahkan al-Quran untuk pelajaran, maka
adakah orang yang mengambil pelajaran?
(surah al-Qamar: 17)
Sementara Rasulullah S.A.W. pula, dalam
pengertian yang sama bersabda:
Maksudnya: “Dalam
al-Quran itu terdapat cerita tentang orang terdahulu, berita mengenai
orang akan datang dan ketetapan hukum antara kamu.”
Dalam satu riwayat daripada Abdullah
bin Ibn Mas'ud mengenai kepentingan al-Quran dalam hidup manusia,
Rasulullah S.A.W. bersabda:
Maksudnya: “ Rumah
yang paling kosong sekali daripada kebaikan ialah rumah yang kosong
daripada al-Quran.”
Tentu sekali kekosongan yang
dimaksudkan di atas bukannya ketiadaan naskah al-Quran di rumah
berkenaan, tetapi sebaliknya ketiadaan pembacaan dan penghayatan.
Pengertian seperti ini boleh kita
dapati daripada hadis lain apabila Rasulullah S.A.W. menasihatkan
Anas R.A. supaya sentiasa membaca al-Quran. Sabda Baginda:
Maksudnya: “Wahai
anakku, jangan lupa membaca al-Quran sama ada pada waktu pagi atau
waktu petang, kerana al-Quran menghidupkan hati yang mati dan
menghalang daripada perlakuan keji, mungkar dan melampau.”
Menegaskan lagi kepentingan al-Quran
dalam hidup manusia dan bagaimana hidup itu musnah sama sekali tanpa
al-Quran, Rasulullah S.A.W. bersabda sebagaimana riwayat Ibn Abbas:
Maksudnya: “ Orang
yang dalam hatinya tidak ada sedikit pun daripada al-Quran samalah
seperti rumah yang telah runtuh.” (Riwayat at-Tirmizi)
Dalam suatu hadis yang lain pula,
Rasulullah S.A.W. menyebut sebagaimana diriwayatkan daripada Umar bin
al-Khattab:
Maksudnya: “Dengan
al-Kitab (al-Quran) ini Allah mengangkat kaum-kaum tertentu dan
menjatuhkan kaum-kaum tertentu.” (Riwayat Muslim)
Walaubagaimanapun, dalam melakukan
amalan membaca al-Quran, keimanan kepada Allah dan kefahaman tentang
al-Quran itu sendiri menjadi syarat utama. Sehubungan dengan itu,
Rasulullah S.A.W. bersabda, sebagaimana diriwayatkan daripada Abu
Musa al-Asya'ari:
Maksudnya: “Bandingan
seorang Mukmin yang membaca al-Quran samalah seperti buah 'Utrujjah',
baunya sedap dan rasanya pun enak. Bandingan Mukmin yang tidak
membaca al-Quran samalah seperti buah 'tamar' tidak berbau tetapi
lazat rasanya. Bandingan orang Munafiq yang membaca la-Quran samalah
seperti buah 'raihanah', baunya sedap dan rasanya kelat. Bandingan
orang Munafiq yang tidak membaca al-Quran samalah seperti buah
'hanzalah', tidak berbau dan kelat rasanya.” (Riwayat Bukhari dan
Muslim)
*utrujjah=limau,
tamar=kurma, buah raihanah=ada sumber mengatakan, ia bermaksud
'bunga', hanzalah= buah seperti labu
Antara cara yang dinasihati oleh
Rasulullah S.A.W. dalam bermanfaat dengan al-Quran ialah sentiasa
membacanya dan tidak meninggalkan bacaan itu dalam tempoh yang agak
lama. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Musa al-Asy'ari,
Rasulullah S.A.W. bersabda:
Maksudnya:
“Selalu-selalulah membaca al-Quran, kerana demi Allah, ia cepat
lari daripada unta di tambatan.”
(Hadis Mutafaq 'alaih)
Dalam satu hadis lain yang diriwayatkan
oleh Ibn Umar, Rasulullah S.A.W. bersabda:
Maksudnya: “Tuan
punya al-Quran samalah seperti tuan punya unta yang tertambat. Kalau
ia betul-betul menjaganya, dia akan tetap menguasainya, tetapi kalau
ia membiarkannya, ia akan pergi.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Allahu a'lam
Sumber: Buku 'Peribadi Muslim' karangan Mahmood Zuhdi Hj Abdul Majid
No comments:
Post a Comment