Social Icons

Sunday, January 29, 2012

Salam rinduku..



“Adeyh, rindu la,” aku memulakan bicara.

Sahabatku itu menoleh. Mendengar.

“Aku pun nak sampaikan salam rindu aku juga,” aku berbicara lagi.

Mana tidaknya. Seorang demi seorang yang aku kenal sudah berpeluang untuk menjejakkan kaki ke tanah suci Mekah. Menunaikan ibadah haji ataupun umrah.

Dan aku masih di sini. Merenung jauh. Bukan tiada duit. Cuma tiada masa yang bersesuaian & kesempatan. Belum ada rezeki lagi, orang selalu kata.

Aku teringin untuk jadi tetamu Allah dan berziarah ke Madinah. Mengunjungi maqam insan yang aku rindu itu, Nabi Muhammad SAW. Ingin rasa dekat dengan baginda.

“Kan senang. Selawat je lah,” sahabatku itu menjawab.

Terdiam sebentar.

“A’a..ye tak ye juga..terlupa la.” 

Aku terlupa. Jawapannya kan mudah. Andai rindu, selawat sajalah. Kan senang. Salah satu tanda rindu & cinta untuk baginda. Tak perlu susah-susah fikir & menunggu-nunggu masa untuk berziarah ke Madinah. Buat sekarang pun boleh. Insya Allah, memang sentiasa ada masa punya untuk berselawat.

Lagipun, kita kan sememangnya disuruh untuk berselawat kepada baginda. Kenapa masih jarang dibuat?

33:56

"Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya."
(Surah Al-Ahzab, 33:56)


Selawat dan salamku ke atas baginda, Nabi Muhammad SAW, ke atas keluarga baginda dan sahabat baginda semuanya.









1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...