Social Icons

Saturday, December 21, 2013

Allah Menguji Orang-Orang Mukmin

Bismillah



Aliff lam mim. Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan begitu sahaja mengatakan : Kami telah beriman. Sedangkan mereka tidak diuji lagi. Sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
( Surah al Ankabuut : 1-3 )

Ayat di atas menyatakan bahawa setiap manusia yang beriman pasti akan diuji oleh Allah SWT. Malah semakin tinggi iman seseorang itu, semakin dikasihi, namun semakin berat pula ujian yang menanti, kerana insan tersebut kini mempunyai kapasiti yang bersesuaian untuk menghadapi ujian, diukur melalui ketinggian iman yang dimiliki. Ini adalah berdasarkan kepada hadis yang berikut.

“Orang yang paling berat dicuba ialah para Nabi kemudian yang paling baik selepasnya,kemudian orang yang paling baik selepas itu”

 Saya teringat seorang artis lelaki yang gemar memakai pakaian perempuan pernah berkata bahawa kalaulah Allah berkehendak, maka sudah lama beliau ditimpa bala. Beliau ingin memberitahu secara tidak langsung bahawa sihatnya beliau, dan senangnya beliau dalam kehidupan bermakna tindakannya itu (memakai pakaian wanita) tidaklah dibenci Allah secara total. Kalaulah sebaliknya maka dimanakah azab yang dijanjikan itu.. ?

Di sini suka untuk diingatkan bahawa ujian itu datang dalam pelbagai bentuk. Ujian bukanlah dalam bentuk musibah atau bala bencana semata-mata. Malah nikmat seperti kesenangan, harta kekayaan, pangkat dan jawatan juga merupakan ujian. Ujian yang diturunkan boleh jadi bertujuan mendekatkan hambaNya kepada Allah. Boleh jadi juga bertujuan untuk semakin menjauhkan insan tersebut, supaya terus lalai dalam kehidupan dunia dan pada masa yang sama ditangguhkan balasannya ke akhirat kelak.

Dan bagi orang mukmin, ujian dari Allah adalah tidak lain dan tidak bukan, tanda cinta Allah kepada mereka.

“Anas RA meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya besarnya pahala sesuai dengan besarnya ujian dan jika Allah mencintai suatu kaum Dia akan menguji mereka, siapa yang ridha maka baginya keridhaan (Allah) dan siapa yang murka maka baginya kemurkaan (Allah)" (Hadits riwayat Tirmidzi (no. 2576) dan disahihkan oleh Al Albani)

Persoalannya kini, adalah mengapa  Allah ingin menguji hamba-hambaNya yang beriman? Bagaimana seseorang itu boleh bermotivasi untuk meningkatkan iman sekiranya yang menanti adalah ujian yang berat-berat semuanya?

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.
(Surah at-taubah: 111)

Ayat diatas mengatakan bahawa Allah mahu ‘berjual beli’ dengan orang-orang mukmin. Sebagaimana urusan jual beli diantara manusia, ada benda yang Allah beli dengan harga yang murah, dan ada benda yang Allah beli dengan harga yang mahal. Di sini Allah mahu menguji hamba-hambaNya yang beriman kerana Allah ingin membayar mereka dengan harga yang mahal. Ada tujuh lapisan syurga dan Allah suka untuk membayar hamba-hambaNya dengan lapisan tertinggi sesuai dengan iman yang ditawarkan. Dan di antara tanda orang yang beriman adalah mereka itu bersyukur apabila menerima nikmat dan sabar apabila menerima musibah.

Wallahualam

Rujukan: 
·       

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...