Social Icons

Friday, January 17, 2014

Pinjaman


Semua orang pernah pinjamkan barang mereka bukan?  Ingat tak masa zaman sekolah dulu, kawan-kawan selalu minta pinjam pensel kita, pemadam kita, pembaris kita dan sebagainya. Bila kita dah besar sikit, kita pun dapat adik lagi. Bermula lah proses pinjam meminjam dengan drastic. Semuaaa benda kena bagi adik pinjam. Kalau tak, mama marah..huhu.. (kalau siapa jadi anak sulung, lagi kesian kan..hehe..tapi tak mengapa, susunan  Allah adalah yang terbaik)

Berbalik semula kepada alam reality, semua orang sedar tak sebenarnya dunia ni adalah pinjaman Allah kepada kita. Pokok-pokok, udara oxygen yang bersih dan nyaman, ayam-ayam yang comel dan sedap (macam KFC laa), pakaian kita yang kita beli mahal-mahal, kereta FERARI mahupun KANCIL, duit biasiswa, gadjet,  duit raya dan sebagai nyaa..wahhhhhh banyak betul. Kalau nak tulis semua, memang tak muat la page ni..kann..semua tu milik Allah..

Nikmat-nikmat ni semua milik Allah. Allah cuma pinjam kan kepada kita. Masa kita pun Allah yang punya. Kadang -kadang kita kedekut nak luangkan masa kita untuk Allah sebab kita rasa masa tu kita yang punya. Kita takut, kalau kita luangkan masa untuk beribadat, kita akan fail exam. Kita takut, kalau kita luangkan masa untuk beribadat, kita tak dapat nak buat aktiviti-aktiviti lain. Bukankah Allah dah menyebut dalam surah Al-Asr, orang-orang yang beriman, mengerjakan kebajikan, saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran adalah orang-orang yang tidak akan rugi?

Duit juga adalah milik Allah. Kekayaan wang ringgit yang kita ada, semua nya milik Allah. Mungkin kita rasa, kekayaan yang kita ada sekarang ni, adalah atas usaha kita. Iye, memang betul. Sebab tu la kita kene berusaha kalau nak berjaya. Tapi kene ingat, semua itu takkan terjadi tanpa izin Nya. Mungkin Allah bagi kekayaan tu sebab nak suruh kita share dengan orang lain yang serba kekurangan. Bukankah orang-orang Islam itu bersaudara?

Dunia yang hanya pinjaman ini, janganlah kita letakkan di dalam hati. Cukuplah dengan hanya mengenggam ia di tangan.

Maka adapun orang yang melampaui batas, dan lebih mengutamakan kehidupan dunia, maka sungguh, neraka lah tempat tinggalnya
                                                                                                                                     (An Naziat 37-39)

(Ingatlah) pada hari ketika emas dan perak dipanaskan dalam neraka Jahanam, lalu dengan itu disetrika dahi, lambung dan punggung mereka (seraya dikatakan) kepada mereka, "inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri, maka rasakanlah (akibat dari) apa yang kamu simpan itu."
                                                                                                                                        (At-Taubah : 35)


Mari kita sama-sama bermujahadah (berusaha bersungguh-sungguh) dalam usaha mendekatkan diri kepadaNya. Aminnnnnnn~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...