Abu Zar, abangnya (Unais), dan ibunya
meninggalkan tanah Ghifar kerana tidak bersetuju dengan sikap kaumnya
yang tidak menghormati bulan-bulan haram (Ash-Harul-Hurum) – Rejab,
Zulkaedah, Zulhijjah, dan Muharram. Puak Ghifar ini adalah puak yang
terkenal sebagai penyamun barang dagangan (dan ganas), dan mereka
tidak menghormati dengan undang-undang. Abu Zar turut menolak fahaman
menyembah patung-patung buatan manusia.
Lalu, mereka (Abu Zar, ibu dan
abangnya) berpindah/melawat pakcik mereka, dan kehadiran mereka
disambut dengan begitu mesra. Namun, atas ketidak puas hatian orang
yang rapat dengan pakcik Abu Zar, mereka telah menyebarkan fitnah
yang abang kepada Abu Zar menaruh minat kepada isteri pakciknya.
Perkara ini dibangkitkan oleh pakcik Abu Zar (untuk mendapatkan
kepastian), namun ia menyebabkan Abu Zar marah, dan pergi
meninggalkan pakciknya seraya menyatakan segala kebaikan yg ditabur
oleh pakciknya sia-sia belaka (atas tuduhannya)
*dan pakciknya menyesal atas tuduhan yg
dilemparkan*
Dan mereka meneruskan perjalanan lagi,
dan berhenti berhampiran kota Makkah. Unais (abang Abu Zar) telah
masuk ke kota Makkah untuk menyelesaikan beberapa urusan, dan
sekembalinya Unais kepada keluarga mereka, Unais mengkhabarkan yang
dia telah berjumpa denga seorang Nabi, yang membawa ajaran baru
(iaitu menyembah Allah).
Kata Abu Zar “Aku telah menyembah
Allah selama 3 tahun!”
“Bagaimana engkau menyembah Allah?”,
beliau ditanya.
“Aku menyembah ke arah mana aku
ditunjuk, dan menyembah dengan cara mana aku diilhamkan, dan aku
berdoa pada malam hari, sehingga aku tertidur, sehingga matahari
mengejutkan aku keesokan paginya”, kata Abu Zar.
“Di mana dia mengajar?”, tanya Abu
Zar untuk mengetahui dengan lebih lanjut.
Unais tidak menjawab langsung, tetapi
menceritakan akan ajaran yang dibawa (sedikit sebanyak) dan berkenaan
komen orang ramai kepada Rasulullah; bahawa dia seorang pembohong,
ahli sihir dan sebagainya.
“Kamu belum memuaskan aku (dengan
jawapan-jawapan/kata-kata itu)”, seru Abu Zar.
Abu Zar tekad untuk mencari sendiri
akan kebenaran ajaran yang dibawa Nabi Muhammad S.A.W. dan menolak
kata-kata orang ramai di Makkah berkenaan ajaran tersebut. Di sini
dapat kita pelajari akan konsep 'tabayyanu'. Selidik. Allah menyeru
para hambaNya agar menyelidik (dan buktikan kebenarannya) sesuatu
ilmu, berita sebelum mempercayainya.
Setibanya Abu Zar di Kota Makkah, dia
menegur orang yang pertama dilihatnya akan di manakah boleh dia
menjumpai Muhammad. Tanpa membuang masa, lelaki yang baru ditegur
oleh Abu Zar mula memanggil penduduk Quraisy, dan mereka membantai
Abu Zar sehingga beliau pengsan. Tersedarnya Abu Zar selepas itu, Abu
Zar melihat dirinya bermandikan darah. Lalu Abu Zar pergi ke telaga
Zamzam dan membersihkan dirinya, dan meminum air darinya. Lalu dia
duduk berhampiran dengan Ka'bah (dan menurut riwayat Imam Ahmad), Abu
Zar menunggu selama 30 hari akan kelibat Rasulullah S.A.W. (kerana
tidak tahu bagaimana untuk mencari Baginda). Dan selama mana Abu Zar
menunggu, dia tidak mempunyai apa-apa untuk dimakan melainkan meminum
air Zamzam. Dan berlaku satu perkara menarik kepada Abu Zar, di mana
beliau menyatakan akan berlaku pertambahan berat badan, sehingga
kulit perut berlapis-lapis! (Subhanallah, dengan kuasa Allah!).
Berlaku satu kejadian ketika Abu Zar
disamping Ka'bah, di mana ada 2 wanita melakukan tawaf, dan setiap
kali pusingan, mereka akan menyentuh patung Isaf dan Naila. Siapakah
Isaf dan Naila? Suatu ketika dahulu, Isaf dan Naila merupakan satu
pasangan lelaki dan wanita, yang bercinta namun tidak dibenarkan
berkahwin. Lalu Isaf dan Naila merancang untuk bertemu di depan
Ka'bah, dan mereka ingin melakukan perbuatan yang dilarang
berhampiran rumah Allah. Diriwayatkan menurut sejarah, mereka telah
ditukar menjadi batu atas perbuatan terkutuk itu. Dan batu itu
(selepas beberapa generasi) mula disembah oleh orang-orang musyrik.
Inilah caranya syaitan menyesatkan manusia, sejak dari zaman Nabi Nuh
lagi (dengan cara yang sama). Batu yang sedari awalnya dikatakan
simbol/pengajaran untuk mengingat Allah, selepas beberapa generasi,
akan disembah seolah-olah ia mempunyai kuasa tersendiri.
Abu Zar yang sememangnya jelik dengan
perbuatan ini, lalu menegur dengan sinis,
“Kenapa kamu tidak buatkan dua patung
itu berzina sesama mereka?”, kata Abu Zar.
Namun kata-kata itu tidak diendahkan
oleh kedua wanita tersebut, malah mereka dengan terus menerus
mengulang perbuatan sama. Melihat tegurannya tidak memberi kesan, Abu
Zar mengeluarkan kata-kata yang lebih kesat lagi kepada mereka. Kali
ini, kedua wanita itu mula menjauhi kawasan itu kerana tidak tahan
dengan kata-kata Abu Zar, sambil mengeluarkan suara yang keras
(terpekik). Dikala wanita itu berlarian sambil menjerit, mereka
terserempak dengan Rasulullah S.A.W. dan Abu Bakar. Baginda menegur
mereka seraya bertanya akan apa yang telah berlaku.
Wanita tersebut menjawab, “Lelaki
yang berada disitu (berhampiran Ka'bah) berkata perkataan yang sangat
menjijikan!”
Maka, selepas dua wanita itu
meninggalkan Nabi S.A.W. dan Abu Bakar, Nabi S.A.W. dan Abu Bakar
pergi bertemu Abu Zar dan meneruskan perbualan. Rasulullah S.A.W.
bertanyakan dari mana Abu Zar berasal.
Abu Zar menjawab, “Aku dari Ghifar”.
Diriwayatkan, Rasulullah S.A.W.
meletakkan tangannya ke dahi, dan terkejut kerana ada orang dari
Ghifar ingin mendengar keterangan tentang agama Tauhid darinya. Mana
tidaknya, puak Ghifar ini terkenal dengan kekerasannya, dan hatta
orang-orang di Makkah sendiri yang sepatutnya puak yang beragama
(malah boleh dikatakan pihak berkuasa dalam isu agama di Semenanjung
Tanah Arab), walaupun syirik, tidak dapat menerima akan ajaran yang
dibawa.
Abu Zar dapat merasakan yang Nabi
seolah-olah tidak menyukaikan asal-usulnya, lalu Abu Zar cuba
meletakkan tangan Nabi yang ketika itu berada di dahi, turun. Perkara
ini ditegah oleh Abu Bakar, dan mereka meneruskan perbualan, dan
dengan izin Allah, Abu Zar menerima Islam. Sebelum meninggalkan Abu
Zar pergi, Rasulullah S.A.W. berpesan agar dirahsiakan keimannya dari
puak Quraisy. Namun, sebaliknya berlaku. Keesokkan paginya, Abu Zar
pergi dihadapan puak Quraisy, seraya melafazkan,
Maka puak Quraisy mengepung
Abu Zar, lantas memukulnya. Sehingga saat Ibnu Abbas tiba ditempat
kejadian, lantas menegur kaumnya,
“Tahukah kamu siapa lelaki
ini? Dia ini dari Ghifar!”
Sejurus perkataan Ghifar itu
keluar, orang ramai bersurai meninggalkan Abu Zar. Mereka bimbang
akan barang dagangan mereka diserang jika mereka mencari masalah
dengan sesiapa yang berasal dari Ghifar (konsep Assabiyyah). Namun
keesokkan harinya, Abu Zar tetap melakukan perkara yang sama, dan
respon yang sama diberikan oleh mereka yang berdekatan (yang mana
tidak mengetahui siapa Abu Zar lagi), dan disuraikan oleh Ibnu Abbas.
Perkara ini berulang dalam beberapa hari mendatang. Mengetahui
perkara ini, Rasulullah S.A.W. menyeru Abu Zar agar kembali kepada
kaumnya, dan sampaikanlah risalah Islam kepada mereka. Dan jika
mereka semua beriman, bawalah kembali bertemu dengan Rasulullah
S.A.W.
Pengajaran: Jika hendak
dibayangkan, tempoh masa Abu Zar bersama Rasulullah amat singkat dan
tidak banyak berkenaan Islam yang dipelajari oleh Abu Zar. Namun
sesungguhnya usaha dakwah tidak bergantung kepada faktor-faktor
sedemikian. Faktor utama adalah keyakinan dalam kebenaran risalah
yang Abu Zar dan kita imani.
Maka, sekembalinya Abu Zar
kepada kaumnya, dia tanpa segan silu berdakwah. Dan secara
perlahan-lahan, penduduk Ghifar mula menerima risalah Islam.
Diriwayatkan ketika mana Rasulullah S.A.W. melakukan hijrah, hampir
separuh daripada penduduk Ghifar memeluk Islam. Lalu mereka merancang
untuk bertemu Rasulullah S.A.W. Baki kaum Ghifar yang masih belum
beriman menyatakan kesediaan mereka untuk beriman jika Rasulullah
S.A.W. datang melawat mereka.
Diriwayatkan ketika mana
rombongan dari Ghifar yang telah beriman ini menghampiri Madinah,
dilihat kepulan debu yang besar bergerak, seolah-olah ada bala
tentera ingin menyerang kota Madinah. Ada di antara sahabat yang
bergegas mempersiapkan diri untuk berperang dan mengkhabarkan perkara
ini kepada Rasulullah S.A.W. Namun Rasulullah S.A.W. menenangkan para
sahabat, seraya menyatakan itu adalah Abu Zar. Dan ianya tepat. Dan
seterusnya seluruh masyarakat Ghifar memeluk Islam. Dan lebih
menariknya, puak yang sering bersaing dengan puak Ghifar, iaitu puak
Aslam, mendengar akan perkhabaran ke-Islaman puak Ghifar, mereka
bergegas bertemu dengan Rasulullah S.A.W. untuk berbaiah dan
menyatakan ke-Islaman mereka.
Dan diriwayatkan Nabi S.A.W.
berdoa,
“Ghifar, moga Allah
mengampuni kalian, dan Aslam, moga Allah berikan ketenangan pada
kalian”
Maha Suci Tuhan, yang
menentukan Qada' dan Qadar akan sesuatu perkara, dan sesungguhnya
tiada lagi alasan untuk saya dan pembaca sekalian untuk berdolak
dalik menyebarkan risalah ini yang mulia dan membawa manusia kepada
kebenaran.
Allahu a'lam.
No comments:
Post a Comment