Social Icons

Wednesday, May 11, 2011

Cheetah: Memburu Untuk Makan, Bukan Membunuh


2Cheetah memburu mangsa hanya ketika lapar dan untuk makan. Selepas memburu dan makan ia perlu berehat. Tenaga mengejar mangsa perlu dipulihkan. Untuk buruan yang sukar, mungkin ia berehat lebih setengah jam. Ia segera makan daging buruannya. Ia tidak makan bangkai. Ia tidak makan kulit, isi perut dan tulang. Ia memberatkan badannya untuk memburu. Gambar-gambar di bawah menunjukkan cheetah yang tidak membaham anak antelop, bahkan menjilat lehernya. Binatang tiada akal, tetapi ada fitrah kehidupan yang Allah jadikan untuknya. Sebuas-buas binatang liar dan secekap-cekap seekor cheetah memburu mangsa, ada masa untuk berehat dari mangsa.
Manusia adalah sebaik-baik kejadian. Ada akal. Ada agama yang menjadi petunjuk. Namun nafsu serakah menjadikan manusia lebih buas dari binatang cheetah-menerkam dan membunuh tanpa mengira ketika lapar, kenyang atau terlau kenyang. Bagi manusia beriman, cara makan cheetah boleh menjadi pengajaran kepadanya. Tapi bagi manusia rakus membaham harta syarikat, negara dan rakyat, memfitnah, merasuah dan menerima rasuah, lebih dahsyat dari seekor binatang buas!
(Bergambar): The Law Of The Wild says kill only when you are hungry
Photographer Michel Denis-Huot, who captured these amazing pictures on safari in Kenya ’s Masai Mara in October last year, said he was astounded by what he saw:
“These three brothers (cheetahs) have been living together since they left their mother at about 18 months old,’ he said. 
‘On the morning we saw them, they seemed not to be hungry, walking quickly but stopping sometimes to play together.
 
‘At one point, they met a group of impala who ran away. But one youngster was not quick enough and the brothers caught it easily’.”
These extraordinary scenes followed:
1
2
3
4
Sungguh, pada kejadian langit dan bumi itu dan isinya ada pengajaran buat ummat yang ada hati lalu menggunakannya,yang ada mata lalu melihat dengannya tanda-tanda kebesaran ALLAH,yang punyai telinga lalu mendengar kalimat-kalimatNYA dan mengambil peringatan-peringatan buat persediaan untuk hari besar yang akan menjelang tiba....semoga menjadi manusia yang mulia hatinya..~


.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...