Social Icons

Friday, May 20, 2011

Kingdom of Saudi Arabia


Bismillahirrahmanirrahim..



Kalau sebut Kerajaan Arab Saudi, apa yang anda bayangkan?
Apa yang tergambar di dalam fikiran sahabat semua?

Kalau saya, saya akan terfikirkan mengenai kekayaan (banyak duit)..hehe..
Maklumlah, Allah kurniakan negara ini dengan sumber minyak yang banyak.. :)

Kadang-kadang terfikir juga, duit depa banyak-banyak, depa buat apa ye agaknya..
Secara jujurnya, saya lebih banyak mendengar cerita 'kurang enak' mengenai kerajaan Arab Saudi ini berbanding cerita yang 'molek-molek'.

Namun, itu bukan point untuk post kali ini sebenarnya..

Untuk kali ini, kita akan melihat, the good-side of this government in spending their money :)

Nak diceritakan, alhamdulillah, baru-baru ini, Allah izinkan saya untuk pergi ke Prague International Book Fair 2011 yang berlansung pada 12-15 Mei 2011..
Sekadar perkongsian, 47 buah negara telah menyertainya & yang paling menarik ialah,


The Guest of Honor untuk Book Fair kali ini ialah 'The Kingdom of Saudi Arabia'






Subhanallah wabihamdihi subhanallahil 'adzim..
Ini sahajalah ucapan yang layak dikatakan..

Booth milik kerajaan Arab Saudi ini menempatkan pelbagai jenis buku seperti buku-buku mengenai Arab Saudi, Quran Terjemahan, Ekonomi Islam, Perubatan, Pembentukan Peribadi Muslim, Sirah Nabawiyyah, dan termasuklah buku-buku berkisar mengenai Islam itu sendiri.

Yang paling menyeronokkan ialah semua buku adalah PERCUMA!!!
Betul, PERCUMA!!!
Saya hampir tidak percaya, sehingga bertanya 2,3 kali pada petugas booth tersebut..hehe..

Perkara lain yang menarik perhatian ialah ramai di kalangan warga tempatan Czech Republic dilihat membelek-belek buku mengenai Islam yang dipaparkan pada rak-rak buku booth ini.
Menarik bukan?
Alhamdulillah, saya melihat pesta buku ini sebagai salah satu medium untuk menyampaikan Islam kepada mereka ini.
Semoga lebih ramai warga Czech Republic yang terbuka hati untuk mengenal & menerima Islam, agama Rahmatan lil 'alamiin.

Presiden Czech Republic, Václav Klaus
Model Masjidil Haram & Masjid Nabawi
Harapan (doa) saya, semoga Kerajaan Arab Saudi terus menggunakan wang yang mereka miliki dengan memberi manfaat kepada Islam & ummah keseluruhannya.

Akhir sekali, tahniah saya ucapkan kepada Kerajaan Arab Saudi diatas penyertaan mereka dalam Prague International Book Fair 2011 ini.
Wallahua'lam


p/s: 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...