Social Icons

Friday, January 13, 2012

Jangan sempitkan sesuatu yg luas

Bismillahirrahmannirrahim

'Look from a bigger picture' pesan seorang examiner sewaktu saya mengambil exam Physiology dulu. Baru saya faham kini, utk memahami kesemua proses fisiologi yang berlaku dalam badan manusia memerlukan kita utk memahami proses tersebut bermula dari gambaran besar, kemudian baru berpindah kepada perkara yg lebih teliti

'Think big' , 'Berfikirlah dengan skala besar' adalah antara pesanan-pesanan yang saya terima bila mendengar baik kuliah agama atau pun motivational talk dari para ustaz mahupun motivator seantero dunia





'Gemar benar diaorg ni dengan perkataan "big" ni ye' bisik saya dalam hati setelah bertahun-tahun lamanya. Semenjak kali pertama saya ditemukan dgn "big" ni hingga bertahun-tahun selepas itu, saya merasakan perkara itu sudah sebati dan terkadang saya sendiri tak pasti sejauh mana saya telah aplikasi kan konsep "big" tadi

Sehingga beberapa minggu yg lepas, saya terbaca artikel tentang kaedah dakwah Rasulullah SAW kpd org umum, sungguh menarik subhanAllah. Seseorang yg jahil telah berdoa di dalam masjid dan Rasulullah terdengar doa tersebut, doa org itu :


Ya Allah, ampunilah aku dan Muhammad, janganlah Engkau mengampuni seorang pun selain kami. Baginda SAW memberikan respon senyuman sambil bersabda: Sesungguhnya kamu telah menyempitkan sesuatu yang luas (yakni rahmat dan pengampunan Allah).




Mari kita semak diri kita, adakah kita salah seorang di antara mereka yg menyempitkan rahmat Allah yg luas?


1. Apakah kita bersyukur HANYA bila kita dpt apa yg kita mahu? Macam mana dengan nikmat yg setiap hari kita sedia ada dpt e.g mata, suara, kaki, tangan? (kalau bgn2 tidur, mata hilang apa rasanya???)


Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”. (Surah Ibrahim : 7)


2. Apakah bila mana kita mendapat musibah, KITA MENYALAHKAN ORG LAIN atau barangkali lebih teruk, menyalahkan TAKDIR???? (Na'uzubillahi min zalik)


Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud : “Hebatnya org yg beriman, sesungguhnya setiap keadaan mendtgkan kebaikan kpdnya. Apabila dia mendpt kenikmatan dan kegembiraan dia bersyukur, maka itu ialah kebaikan baginya. Apabila dia mendpt kesusahan dan mudarat dia bersabar dan itu merupakan kebaikan baginya” (HR Muslim)


3. Apakah kita menjaga kebersihan? Atau kita menyempitkan makna kebersihan tu pada waktu-waktu tertentu contohnya seperti bila tetamu dtg? 


- Sedangkan kebersihan itu amat dituntut oleh Islam, kebersihan itu sebahagian daripada Iman
SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. (Surah Al-Baqarah : 222)

4. Apakah kita mendabik dada bila mana kita mendapat kejayaan? Apakah kita mensabitkan kejayaan kita semata-mata dengan usaha kita?

- Hati-hati :) yg beri kita kekuatan utk bljr, Allah. Yg beri kita kekuatan utk menghafal, Allah. Yg beri kita kesihatan sewaktu bljr, Allah
Malaikat itu menjawab: “Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana”. (Surah Al-Baqarah : 32)


Jum'atul Mubarakah

p.s : Yang menulis tidaklah lebih baik dari yg membaca, mari kita usaha sama2 insyaAllah :)

2 comments:

  1. jazakumullahu khayr, a simple reminder yet meaningful :) DIA yang KAYA

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...