Social Icons

Tuesday, January 17, 2012

kau yang tentukan harga dirimu...

"Ok ke kak, kalau saya cakap macam tadi, dengan classmate laki saye ?" adik yang setahun lebih muda daripadaku bertanya ikhlas, mahu dibetulkan jika salah..

"hmm..ok je kalau bincang pasal akademik, tapi seeloknya jangan dipanjangkan perbualan tu, tak usah banyak bertanya, dia tanya satu jawab satu, bagi dia sign, yang kamu kurang senang bersembang ramah dengan ajnabi" aku melontar pandangan aku sekadar kefahaman aku berkenaan ikhtilat...

mata renungannya dilemparkan jauh, barangkali sedang memikirkan jawapanku kepada persoalan yang telah bermain di kotak fikirannya.

Itulah hati yang bersih, sentiasa merasa aman dan tenang dengan kebaikan dan merasa gundah dan resah bila  mekukan salah, moga penunjuk hati ini kekal milik kita dik... 

Pulang dari perbualan itu, aku menyemak kembali, buku tajuk "tabarruj- karangan Ustazah Nikmat Sidqi". Ternyata pengetahuan bab ikhtilat aku ni terhad, hanya mengharapkan  beberapa kuliah yang pernah aku hadiri dulu, dan bacaan-bacaan santai, yang lain lainnya aku selalu bertanya perasaan hati,

kata seorang akhowat, tahap toleransi dan gelojak perasaan kita ketika berhadapan dengan bukan muhrim ini berbeza mengikut orang sesuai dengan pembawakan dia sehari harian.. 


bersama ini aku nukilkan beberapa point penting, hasil bacaanku tentang IKHTILAT dari buku bertajuk tabarruj


IKHTILAT (PERCAMPURAN / PERGAULAN)
Maksud pergaulan: bercampur antara wanita dan lelaki ajnabi di satu tempat
yang pada kebiasaannya membawa mereka berpandangan, bercakap dan
berinteraksi.

- Hukum asal pergaulan wanita dan lelaki ajnabi adalah ditegah.
- Tiada nas yang jelas melarang pergaulan. Tegahan pergaulan ini hanya
disimpulkan dari beberapa tegahan lain:

  1. - Tegahan wanita bermusafir sendirian tanpa mahram
  2. - Tegahan berkhulwat antara wanita dengan lelaki ajnabi
  3. - Tidak wajib solat jamaah ke atas wanita
  4. - Tidak wajib solat jumaat ke atas wanita
  5. - Hukum-hukum khusus mengenai wanita dalam ibadat haji
  6. - Tegahan wanita berjalan berseiringan dengan lelaki

-Dari larangan-larangan inilah ulamak menyimpulkan pergaulan wanita
dengan lelaki ajnabi ditegah.

Namun begitu, terdapat pergaulan yang dibenarkan atas dasar pengecualian kerana keperluan:

  1. - Pergaulan atas sebab darurat
  2. - Pergaulan untuk tujuan bermuamalah
  3. - Pergaulan untuk tujuan melaksanakan tugas-tugas kehakiman
  4. - Pergaulan menunaikan kesaksian
  5. - Pergaulan atas tugas penguatkuasa undang-undang
  6. - Pergaulan untuk tujuan melayan tetamu di rumah
  7. - Pergaulan untuk tujuan menghormati tetamu dengan makan bersama
  8. - Pergaulan dalam kenderaan awam bagi wanita yang melakukan kerja
  9. syar’ie dengan syarat hukum-hukum Islam yang lain dipenuhi
  10. - Pergaulan untuk melakukan kerja-kerja jihad
  11. - Pergaulan untuk tujuan mendengar ceramah dan ilmu
  12. - Pergaulan atas sebab kebiasaan dan teradat yang tidak bercanggah dengan syara’
  13. - Dalam kitab Muwatta’ oleh Imam Malik disebutkan “Wanita (boleh) makan bersama lelaki apabila pada kebiasaan teradat wanita makan bersama-sama lelaki.
  14. - Pergaulan semasa menziarahi keluarga terdekat dan teman handai pada majlismajlistertentu, maka dalam majlis yang sama dengan syarat memelihara adab sopan keislaman dan hukum-hukum Islam.

 Namun demikian keharusan ini hendaklah disertai dengan iltizam yang
bersungguh-sungguh, hukum, adab dan tata susila Islam:

  1. - Menjaga aurat
  2. - Tidak tabarruj
  3. - Tidak mengangkat suara dengan tinggi
  4. - Serius, tidak bermanja-manja dan melembut-lembutkan suara sewaktu
  5. bercakap
  6. - Menundukkan pandangan, bukan mata galak, bukan curi pandang
  7. - Warak, tapi bukan warak-warak kucing
Usai membaca nota ini, teingat pula aku terhadap seorang teman yang rapat denganku, satu hari dia datang menhampiri ku, matanya berlinangan air mata, 

katanya.. "menyesal dulu aku tak menjaga diri, sekarang baru aku terasa maruah aku sebagai seorang wanita yang baik kurang di hormati, senang-senang saja laki berborak bebas dengan aku, mereka bebas menggelarkan aku dengan pelbagai gelaran, walaupun bagi mereka lawak, tapi aku sedih..

 walaupun sekarang aku nak berubah...tapi tak mudah...tak mudah, mereka masih menganggap aku, sebagai aku yang dulu" kata-katanya terhenti dengan esakan penyesalan....

semoga engkau beroleh rahmat dan kekuatan wahai sahabat.. inshaAllah semoga Allah terus memelihara diri kita semua.... 

tapiiii yang lebih kerap ialah ikhtilat di laman sosial dan chatting, macammne tu yeee? tepuk dada tanya iman


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...