Social Icons

Wednesday, November 7, 2012

ibadah


Apakah Makna Ibadah?

Ibadah secara bahasa bermakna merendahkan diri dan tunduk.

Sedang secara istilah, ulama banyak memberikan makna. Namun makna yang paling lengkap adalah seperti yang didefinisikan oleh Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, yaitu:

 Suatu kata yang meliputi segala perbuatan dan perkataan; zahir maupun batin yang dicintai dan diredhai oleh Allah Ta’ala. Dengan demikian ibadah terbagi menjadi tiga, yaitu: ibadah hati, ibadah lisan dan ibadah anggota badan.

Firman Allah Ta’ala:
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون
“Tidak Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan hanya untuk beribadah kepada-Ku.” (QS. Adz –Dzariyat: 56 )

Ibadah juga terbahagi kepada ibadah umum dan ibadah khusus.

Ibadah yang khusus seperti solat, puasa di bulan Ramadhan, membayar zakat dan menunaikan haji jika berkemampuan. Ibadah khusus ditentukan bagaimana hendak dilakukannya , bila waktunya, semuanya diajarkan secara khusus oleh Nabi Muhammad SAW

Manakala ibadah umum/ am ialah segala, semua  perkara yang kita buat samada melalui lisan, perbuatan
Kerana Allah, dicintai dan diredhai oleh Allah..

Berdakwah juga salah satu ibadah, belajar kerana Allah, belajar bersungguh – sungguh supaya dengan kejayaan yang insyaAllah kita bakal menyumbang utk negara dan agama juga ibadah, membantu orang dalam kesusahan, melakukan tugasan dengan penuh tanggungjawab dan amanah, telus malah sekecil kecil perkara dari hatta makan dan tidur untuk kemaslahatan diri dalam meneruskan perjuangan adalah ibadah jika didasari iman, kesedaran dan niat..

Mudahnya Islam, betapa Allah sayang pada kita dan tidak lokek untuk memberikan kita pahala yang banyak dan memudahkan kita ke syurga jika kita beriman dan beramal dengannya. Sedangkan syurga itu milik Allah, nyawa dan harta itu juga milik Allah, segalanya milik Allah.

Sudahlah kita memang diciptakan untuk menjadi hamba dan mengabdikan diri kepada Nya, sepatutnya kita tiada bantahan dan melawan, malah mesti turut patuh dan jika patuh dan menurut arahan sekalipun, itu baru dikira ‘serve the purpose’..

Macam peti sejuk, kalau tak sejuk, tak dipanggil peti sejuk, memang tujuan diciptakan untuk menyejukkan makanan..jadi kalau sejuk, barulah ‘serve the purpose ‘

Tapi Allah sangatlah penyayang, kalau kita ‘serve the purpose’, terus diberikan ganjaran pahala yang melimpah ruah dan dijanjikan syurga, walhal kalau kita ‘serve the purpose ‘ pun tk layak kita ke sana sebab dh memang itu kerja/tugas kita.

Allah SWT berfirman yang maksudnya:

"Hai sekalian orang-orang yang beriman. Sukakah kalau saya tunjukkan kepadamu semua akan sesuatu perdagangan yang dapat menyelamatkan engkau semua dari siksa yang menyakitkan? Yaitu supaya engkau semua beriman kepada Allah dan RasulNya dan pula berjihad fi-sabilillah dengan harta-harta dan dirimu semua. Yang sedemikian itu adalah lebih baik untukmu semua, jikalau engkau semua mengetahui.

`Allah juga akan mengampunkan dosa-dosamu semua serta memasukkan engkau semua dalam syurga-syurga yang mengalirlah sungai-sungai di bawahnya, demikian pula beberapa tempat tinggal yang indah di syurga 'Adn - kesenangan yang kekal - dan yang sedemikian itu adalah suatu keuntungan yang besar.

Ada pula pemberian-pemberian yang Iain-Iain yang engkau semua mencintainya, yaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman." 
(as-Shaf: 10-13)


Jadi marilah sama – sama kita beribadah kepada Allah.. Ibadah umum ataupun khusus
Kita melaksanakan semua yang wajib, solat 5 kali sehari, berpuasa sebulan di bulan Ramadhan, membayar zakat sekiranya cukup haul dan nisab dan menunaikan haji ke Mekah jika mampu.

Kemudian kita mempertambahkan amalan berpuasa sunat, solat sunat rawatib, solat sunat tahajjud,berzikir memuji Allah, bersedekah.

Dan mari juga kita sama – sama melaksanakan ibadah umum..ibadah khusus menyediakan prinsip asas yang kita dapat apply dalam ibadah umum..

Puasa – mendidik kesabaran, amanah walaupun tiada siapa yang tahu anda sedang berpuasa, boleh je kalau nk minum atau makan senyap2 di rumah, tiada siapa yang tahu kan?

Tapi kita masih tetap teguh berpuasa, jadi prinsip ini kita mesti ambil, dan menjayakan ibadah umum.
Mustahil perkara rasuah, mengumpat, mancuri, pecah amanah berlaku, ini boleh dihalang dan ini adalah ibadah umum hasil dari tarbiyah ibadah khusus!

Solat 5 kali sehari juga mendidik kita berdisiplin, berjemaah mendidik kita bersatu, menunjukkan solidarity kita sesame muslim, menundukkan ego..apakah ini tidak boleh dilaksanakan di luar masjid? Di tempat kerja? Apa beza antara specialist dan MO? Apa beza pemimpin negara dengan rakyat bawahan?  Bukankah dalam masjid suasananya harmoni, solat bersebelahan bersentuh kaki dan bahu, bersalaman selepas solat?

Membayar zakat mendidik kita tidak lokek memberi, adakah bila tiba dan datangnya bencana kepada saudara kita di belahan dunia yang lain, kita cepat - cepat menghulurkan bantuan, memberikan apa yang kita mampu kepada saudara kita dan untuk agama kita?

Digabungkan ibadah khusus yang mantap ( wajib + sunat ) ditambah pula dengan ibadah umum ( dalam cara kita meneruskan kehidupan, bekerja, belajar, hidup bermsyarakat, berpolitik, menguruskan diri ), insyaAllah kita mampu menggapai syurga Nya, amin!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...