Social Icons

Monday, November 26, 2012

Kamu susah? kamu sedih?

Baru ini aku disapa oleh sahabat, matanya merah berair. Mulutnya kejap tertutup, seolah-olah menahan sesuatu yang ingin dibicarakan.
Hati aku berdenyut-denyut lebih kuat, fikiran ligat memikir sebab, bersimpati. Apalah yang dirunsing sahabatku seorang ni. 

"macam mane ye..macam mana kau buat untuk lupakan orang yang meninggalkan kau ye.? sahabat aku memecah kesunyian bilik.. 
"oo kau teringat pakcik kau yang baru meninggal tu ye..? Doakan la dia, baca yasin untuk dia..inshaallah arwah orang soleh, seorang guru, pasti ilmu yang bermanfaat sedang menemani arwah di kubur" 

"Itulah...nak baca yasin pun susah, sebab dia yang ajar aku ngaji.." sahut sahabatku itu dengan esakan yang lebih kuat.

Aku faham, pakcik itu terlalu rapat dengan sahabat ku ini, seperti bapanya sendiri. Tempat dia bergantung. Sumber inspirasi, dan sumber kekuatan untuk menghabiskan peperiksaan dan berjaya dalam hidup. 

Fikiranku segera melayang memikirkan adik kesayangan aku, teringat juga masa-masa 'berat' aku dulu ketika kehilangannya. Malam tidur tidak lena, membaca yasin pun masih teringat, masa melihat apa sahaja yang berkaitan boleh membuatkan air mata mengalir. 

Buat sahabat diluar sana, yang baru sahaja kehilangan, aku pasti yang diuji lebih dari kami juga pasti ramai. Yang kehilangan ibu, bapa tempat bergantung, itu lebih sakit lagi. Buat yang masih susah meredhakan pemergian sesorang. Atau yang sedang menghadapi hari-hari susah dalam hidup. Duduk dan muhasabah. 

Rasulullah manusia agung, melalui terlalu banyak fasa kehilangan. Kehilangan ayah, kemudian ibu, datuk, anak-anak, pakcik, dan juga isteri kesayangan. Sehingga Allah memujuk baginda melalui penurunan surah ad dhuha. tentu sekali kita tak dapat membayangkan keadaan dan apa yang dihadapi nabi, sampai Allah memujuk baginda dalam surah dalam alQuran.

 Memikirkan tentangan daripada Musyrikin Mekah, dengan perlbagai ancaman bunuh, ancaman buang negeri, di gelar majnun. gila..! Dibaling batu sehinga berdarah teruk. Kita pernah kena sampai macam tu?!
bila terkenangkan doa baginda ketika baginda di sakiti teruk oleh penduduk taif, hati sayu sekali me
ngenangkan ketulusan baginda meminta pada Allah,
" Ya Allah, aku mengadu kepadaMu kelemahan kekuatanku,
sedikitnyya kemampuanku dan HINANYA AKU PADA PANDANGAN MANUSIA, Wahai Tuhan Yang Maha pengasih, kamulah golongan yang lemah dan Kamu juga Tuhanku..." 
Sampai begitu sekali.. 

"astaghfirullah hal 'azim.. Aku terlalu larut dalam kesedihan ni. Banyak urusan pelajaran aku tergendala, lemahnya aku" sambung sahabat aku tadi, mengesat air mata. 

"Alhamdulillah, sekarang mari kita sama-sama bangkit, jangan biar syaitan menang atas kita. InshaAllah fikir yang baik-baik sahaja untuk arwah. Kita juga boleh berjumpa mereka di alam mimpi, kalau rindu sangat (^^,) " aku mengukir senyuman, memberi harapan kepadanya. 
"InshaAllah MASA selalu menjadi pengubat, lama-lama sikit nanti hilanglah. Kadang-kadang memang macam tu, apa sahaja masalah yang menimpa, hanya masa yang boleh jadi pengubat. Baik masalah-masalah lain pun" aku menyambung..

"itu yang susah tu.." cebik sahabatku. 
"tapi jangan risau, sepanjang masa susah tu, Pahala sabar menghadapi sakit itu pasti akan di ganjari, dinaikkan darjat di sisi Allah, dan dibersihkan dosa-dosa kita" 

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Tiada seorang mukmin yang rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya"(Hadis riwayat Bukhari). 
Yang penting jangan sesekali kita berputus asa atas rahmatnya, kerana hidup kita ini sentiasa dengan ujian. buat yang sedang senang dan goyang kaki je tu...ingat! Ujian kesenangan adalah ujian yang lebih 'licik'. 


Sebab kerana memang fitrah nafsu, nafsu tidak suka diuji dengan lemah, dengan kalah, dengan miskin, dengan gagal, kerana itu orang selalu diuji dengan kesusahan tiada pilihan, melainkan menyerah dan merayu kepada Allah untuk jalan keluar kerana nafsu ingin cepat keluar dari ujian itu!

Tapi ujian kesenangan selalu menipu kita. Moga-moga para pembaca sekalian dan diri yang menulis ini dikurniakan kekuatan untuk beramal soleh, hinga bertemu Rabul Jalil. Aminn.. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...