Social Icons

Thursday, May 6, 2010

Sejauh mana ilmu kita?








Terasa cemburu dan malu melihat kanak-kanak ini begitu yakin menjawab soalan-soalan berkaitan Islam. Terus terang, jika ana yang disoal, belum tentu ana berupaya menjawab semuanya. Ilmu yang sedia ada sekarang, belum mampu menandingi kehebatan anak-anak ini. Baru berusia 2 dan 4 tahun, sudah mengenal Allah, Rasul dan Sahabiyah. Subhanallah, memang hebat tarbiyah yang diterima mereka. Beginilah jiwa kanak-kanak yang dibesarkan dengan Al-Quran dan As-Sunnah.


Ana tak dapat membayangkan sejauh mana ilmu kanak-kanak ini nanti tatkala mereka berusia 20 tahun. Mungkin sudah sehebat Ibnu Sina atau Al-Khawarizmi barangkali. wallahua'lam... Malu sungguh rasanya tatkala ana mendengar beberapa nama-nama yang mereka sebutkan.

Video ini dapat memberi sedikit kekuatan bagi kita sama-sama lebih mendalami ilmu agama. Mungkin kita sudah terlepas zaman-zaman kanak-kanak untuk dijadikan sehebat ini, tetapi kita semua masih punya kesempatan memperbaiki diri dan ruang waktu yang masih lapang untuk mengenal Allah, Rasul dan Islam. Bagaimana kita akan cintakan Rasul kalau tidak mengenal sirah Baginda? Bagaimana kita akan menghargai agama Islam jika tidak kenal pendokong-pendokongnya?

Lakukanlah sesuatu untuk memperbaiki iman kita. Membenarkan IMAN adalah dengan AMAL, mensahihkan AMAL ialah dengan ILMU.

Sekadar renungan bersama....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...