Social Icons

Monday, November 22, 2010

Allah sentiasa DEKAT

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

Maksudnya: "Dan apabila hamba-Ku bertanya mengenai Aku, maka (beritahu kepada mereka): 'Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa dekat (kepada mereka). Aku memperkenankan permohonan orang yang berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (iaitu dengan mematuhi perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka mendapat petunjuk." (Surah al-Baqarah 2:186)

Allah, Tuhan yang Maha Kuasa, yang mencipta dan memiliki seluruh alam. Allahuakhbar, Dialah jua Allah yang Maha Besar, bebas dari segala kelemahan dan cacat cela, lagi tidak memerlukan sebarang pertolongan. Tetapi, Dialah juga Allah, yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang buat hamba-hambaNya yang beriman.
Allah tidak menjauh dari hamba-hamba-Nya bahkan Dia dekat, melainkan kitalah yang acapkali alpa, lalai sehinggakan hati kita jauh dari petunjuk-Nya. Namun, yang namanya manusia itu fitrahnya lemah, mudah terpedaya dan diperdayakan. Dan kerana kita lemah, kita mudah takut pabila digertak, dan langkah kita mudah tersadung, kemudian kita tersungkur bila mana ada halangan di pertengahan jalan. Tetapi, itulah fitrah kita, diciptakan lemah.

Maha suci Allah yang Maha Bijaksana, menciptakan hamba-hamba-Nya dengan fitrah yang lemah, supaya kita berdoa mencari pergantungan dengan-Nya, supaya kita berdoa sebagai usaha untuk dekat dan hampir dengan-Nya. Bukankah itu bukti Penyayangnya Dia.. Doa adalah kunci kekuatan kita, bahkan disebut juga sebagai senjata utama bagi orang-orang mukmin. Dengan doa yang diungkap dengan penuh keikhlasan , hati diberi peluang untuk merasai keasyikan dan kelazatan dapat 'hampir' kepada Allah. Yang lebih utama, adalah kehampiran Allah kepada kita,!

Justeru, tidak mengapalah jika doa kita dimakbulkan segera atau dijadikan khazanah untuk akhirat nanti atau ditukar menjadi sebab musibah dijauhkan.Semuanya itu untuk kebaikan kita, Dialah juga yang mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hamba-Nya. Maka, ayuhlah rijal-rijal sekalian kita memperbanyakkan doa disamping memperbaiki amalan supaya doa kita diterima. Semoga kita hampir kepada-Nya.

Sumber rujukan : Majalah Solusi, Isu : 18,m/s:65



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...