Social Icons

Sunday, November 28, 2010

Buat apa malam2 tu? ^^

Salamalaykum sahabat2 yang dirahmati Allah sekalian ^^

sihat? alhamdulillah..

Terbaca semalam dari buku Hadith 40, Bab Hadith Pertama bahagian Amal yang Ikhlas, muka surat 63 dan 64. Menarik, maka nak berkongsi ^^ 

Amal yang ikhlas ni ialah amal yang didasarkan kepada niat yang baik dan ikhlas, diterima Allah dan diberi ganjarannya.

Imam Nawawi (iaitu penulis buku Hadith 40 ini, Riyadus Salihin dan banyak lagi) telah berkata bahawa amal yang ikhlas ini ada tiga bahagian, iaitu:

  1. Amal yang dikerjakan kerana takut kepada Allah. Amal ini dinamakan ibadat hamba.
  2. Amal yang dikerjakan kerana ingin mendapatkan syurga dan pahala. Amal ini dinamakan ibadat saudagar.
  3. Amal yang dikerjakan kerana malu kepada Allah dan kerana dilaksanakan hak kehambaan dan membuktikan kesyukuran serta merasakan diri sebagai seorang yang masih di dalam kecuaian dan kebimbangan yang penuh ketakutan kerana tidak tahu adakah amalnya diterima atau tidak. Amal ini dinamakan ibadat yang merdeka.
Ibadat yang merdeka inilah rupa amal ibadat yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW sewaktu menjawab sungutan Aisyah ra. yang berkata:"Mengapakah Rasulullah SAW bersusah payah berdiri sembahyang waktu malam hingga bengkak-bengkak dua belah kakinya padahal Allah telah mengampunkan dosanya yang lalu dan yang akan datang?" Rasulullah SAW dalam jawapannya berkata: "أفلا أكون عبدا شكورا"
"Tidakkah patut aku menjadi hamba yang bersyukur?"

hmmm.. maka tertanya2 dalam hati, adakah amal ibadat aku ikhlas? Takutkan aku kepada Allah? Adakah aku peduli dengan syurga dan pahala? Adakah aku reti bersyukur?

waaaa.. membimbangkan.. membingungkan..

aku nak menjadi hamba, nak berdagang dan tak lupa merdeka! insyaAllah.

jzkk kerana sudi membaca ^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...