Social Icons

Monday, November 29, 2010

Ghazwah Hudaibiyah

Rasulullah bermimpi memasuki baitulharam bersama para sahabat dalam keadaan aman, bercukur kepala..

Sebaik sahaja mimpi ini, maka rasulullah pun mengajak sahabat - sahabatnya sekali untuk turut sama menyertai baginda berangkat ke mekah.

Baginda berhajat untuk melakukan ibadah umrah di mekah, tambahan pula terasa rindu oleh baginda dan sahabat2 akan kampung halaman di mekah setelah 6 tahun berhijrah ke madinah.

Kaum muhajirin dan ansar juga ingin bersama menyertai rombongan ke mekah ini maka jumlah semuanya adalah 1500 orang kesemuanya..

Namun begitu Quraisy yang memang terkenal dengan sikap keras mereka ingin menghalang rombongan rasulullah ke mekah.
Ini dinyatakan oleh seorang lelaki yang dijumpai oleh rombongan semasa di satu tempat bernama Usfan.

Sedangkan baginda cuma membawa sebilah pedang kecil bersarung seperti kebiasaan orang arab di mana pedang kecil tersebut adalah kebiasaan bagi pengembara..

kemudian di Hudaibiyah, beberapa orang dari bani khuzaah datang menemui baginda dan bertanyakan apa tujuan baginda ke mekah dan baginda memberitahu mereka dtg hanya untuk berbuat umrah lalu bani khuzaah membritahu kepada Quraisy akan apa hajat sebenar baginda..


Quraisy kemudian menghantar Urwah bin Mas'ud at Thaqafi untuk berjmpa rasulullah dan kemudian rasulullah menghantar Usman bin Affan ke pihak quraisy

Usman lambat pulang dan tersebar berita usman dibunuh,para sahabat berbaiah dengan nabi di bawah pokok untuk berjuang samada berjaya atau syahid.

mendengarkan berita ini,kaum Quraisy telah gentar dn menghantar Suhail bin Amru untuk mengadakan perjanjian damai dinamakan Hudaibiyah

isi penting :

- gencatan senjata 10 tahun
- pulang ke madinah dan tahun depan baru kembali smula ke mekah
-mereka yg dr mekah ke madinah, mesti pulang semula ke mekah
-mereka dr madinah ke mekah, tidak perlu dipulangkan semula

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...