Social Icons

Saturday, January 7, 2012

ZIKIR

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah rabbil 'Alamin..
Segala puja dan puji hanyalah milik Allah,Penguasa sekalian alam
Allahumma Sholli wa Sallim 'ala nabiyyina Muhammad


Sahabat2 sekalian sihat? Hari ini insyaAllah saya ingin berkongsi berkenaan Zikir :) Biasa dengar kan? tapi takpelah, kita baca lagi sekali, mudah-mudahan bila dengar atau baca banyak kali ni, kita ingat dan dapat amalkan. :)

Sahabat2 sekalian,

Hari2 kita baaaaanyak bercakap. kan? senang tak bercakap? tak payah guna tenaga banyak pun kan, hanya perlu gerakkan mulut dan lidah je, ada suara, insyaAllah bercakaplah kita, hehe.. sangatlaaah senang.

Pernah tak kita terfikir yang sebenarnya tasbih /tahmid/takbir/ ucapan La Ilaha Illallah pun begitu juga?
Mekanisma dia sama je dengan percakapan2 kita yang lain..
Tapi mengapa ye agak2nya, jarang-jaraang keluar dari mulut kita ucapan2 zikir ini..? Muhasabah lah diri kita..


Sahabat2..
Mahu tahu apa keutamaan tasbih, tahmid dan lain2? :)

Mari lihat:

Rasulullah s.a.w pernah bersabda :"Hai Abdullah bin Qais,mahukah engkau aku tunjukkan salah satu dari harta perbendaharaan syurga?" Abdullah menjawab: "tentu mahu wahai Rasulullah" Baginda menjawab: "ucapkanlah: La Hawla wa La Quwwata illa Billah..(tidak ada daya dan tidak ada kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah) -Riwayat Bukhari-

Rasulullah s.a.w juga bersabda: "Ucapan yang paling disukai oleh Allah itu ada empat, dengan yang mana pun engkau mulai tidak menjadi masalah: Subhanallah, walhamdulillah, wa La Ilaha illallah, wallahu Akbar"
-Riwayat Muslim-

Yang disebut sebagai 'alBaqiyaat asSholihaat (amal sholih yang kekal) adalah ucapan: Subhanallah, walhamdulillah, wa La Ilaha illallah, wallahu Akbar, wa La Hawla wa La Quwwata illa Billah"
-riwayat Ahmad-


Subhanallah..mudahnyaa lah nak ucapkan perkataan2 yang Allah suka..dan besar pula ganjarannya..
Marilah kita berusaha untuk melazimi ucapan ini di bibir kita.. setiap kali lepas solat dan diwaktu lain juga, umpamanya..dalam kenderaan ke..daripada dok mengelamun,atau termenung kosong, baiklah kita ucapkan zikir2 ni kan?

Sesungguhnya zikrullah itu ringan untuk diucapkan oleh lisan, namun dapat memberatkan timbangan, dicintai oleh Allahurrahman. Dan pada diri Rasullah s.a.w. ada bagi kita semua ciri tauladan (Uswah Hasanah) dimana beliau sentiasa berzikrullah setiap saat.
Zikrullah itu juga merupakan salah satu ciri dan sifat orang yang beriman yang ia ucapkan di ketika berdiri, atau disaat duduk dan ketika berbaring.
Zikrullah adalah tanaman syurga. Ia menjaga kita dari lalai dari meningati  Allah s.w.t.
 

Mudah2an dengan cara ini, kita menjadi lebih dekat dengan Allah, dan Allah juga lebih dekat dengan kita
Kita menjadi lebih mencintai Allah, dan Allah lebih mencintai kita..
Allah,- Pemilik,Penguasa, dan Pengatur hidup kita..satu2nya Tuhan yang kepadaNya kita akan kembali..meninggalkan dunia yang sementara ini..


Ayuh Beramal!

wassalam

2 comments:

  1. Nastaghfirullah. Kadang2 tak perasan yang kita banyak sangat bercakap tapi kurang zikirnya.

    ReplyDelete
  2. SubhanAllah, Allah tak jemu2 ajak kita ke arah kebaikan, semoga kita tidak jemu melakukan kebaikan utk menjadi lebih rapat dgn Allah swt, ameen ya Rabb

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...