Social Icons

Sunday, December 30, 2012

Al-Qa'qa' bin Amru : Dihantar seorang sebagai tentera bantuan

     


     Pertama kali saya terdengar nama Al-Qa'qa' bin Amru At-Tamimi adalah apabila menonton cerita drama bersiri Omar Series  keluaran syarikat MBC. Perasaan saya hanyalah biasa, tidak sama perasaan ketika melihat watak Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Uthman, Saidina Ali, Khalid Al Walid RadiAllahu 'anhum. Dan saya rasa kisah Usamah bin Zaid sebagai panglima muda menggantikan Khalid Al-Walid lebih kerap kali saya dengar berbanding kisah Al-Qa'qa' bin Amru






ERA PEMERINTAHAN KHALIFAH ABU BAKAR AS-SIDDIQ R.A

     Bila saya cuba mencari kisah Al-Muthanna bin Harithah, yang dilantik oleh Khalifah Abu Bakar menjadi ketua operasi awal berperang di Iraq melawan Parsi dalam buku Taktik & Strategi Berpolitik Gaya Khulafa Ar-Rasyidin karya Tuan Guru Abdul Hadi Awang, saya terjumpa kali kedua nama Al-Qa'qa' bin Amru. Dan alhamdulillah inilah titik permulaan saya merasakan Al-Qa'qa' bin Amru bukan calang orang



     Khalifah Abu Bakar mengarahkan Khalid Al-Walid untuk membantu Al-Muthanna :


Khalid datang bersama dengan seribu anggota tentera, disertakan dengan tentera daripada puak-puak Rabiah dan lain-lain yang datang membantu seramai sepuluh ribu. Al-Muthanna pula membawa lapan ribu tentera dan menjadikan jumlahnya lapan belas ribu.
Apabila panglima Khalid dan Iyadz menghantar perutusan kepada Khalifah Abu Bakar meminta tentera tambahan, khalifah menghantar hanya Al-Qa'qa' bin Amru At-Tamimi seorang sahaja bagi membantu Khalid
Lalu dikatakan kepadanya, "Adakah munasabah hanya menghantar seorang sahaja?" Khalifah Abu Bakar menjawab, "Tidak boleh dikalahkan oleh musuh sekiranya ada seorang sepertinya"
Jawapan menunjukkan Khalifah Abu Bakar mengetahui kemampuan dan kepakaran seorang tokoh tentera yang boleh menyamai jumlah yang ramai 
 Zat Al-Salasil (Battle of Chains)

     Di dalam buku ini juga ada diceritakan bagaimana ketika Khalid dicabar oleh Panglima Parsi bernama Hurmuz untuk bertarung satu lawan satu, Hurmuz telah melakukan helah, Hurmuz berpakat dengan beberapa orang tenteranya supaya membunuh Khalid sewaktu mereka bertarung satu lawan satu.




     Ketika Khalid dan Hurmuz bertarung tanpa senjata, tentera Hurmuz telah berlari keluar dari barisan tentera dan mengelilingi Khalid dan Hurmuz. Sejurus Al-Qa'qa' menyaksikan terdapat beberapa orang tentera Parsi berlari untuk menerkam Khalid, Al-Qa'qa' telah dapat mengesan helah tersebut, tanpa sempat memberitahu tentera Islam yang lain kerana dia merasa kesuntukan masa , Al-Qa'qa' dengan pantas mengejar dengan menunggang kuda lantas dengan rahmat Allah swt, Al-Qa'qa' seorang telah membunuh kesemua tentera Parsi yang cuba hendak membunuh Khalid, alhamdulillah sekaligus memudahkan Khalid membunuh Hurmuz yang mana sebentar tadi agak sukar bagi Khalid kerana dia terpaksa bertarung dengan Hurmuz dan tentera-tentera Parsi yang lain.

     Setelah kematian Hurmuz, peperangan berlangsung,tentera Parsi mempunyai anggota yang ramai, antaranya pasukan khas yang diikat dengan rantai (Zat Al-Salasil). Pertempuran sengit ini berakhir dengan kemenangan tentera Islam dan tentera Parsi berundur lari bertempiaran.


     

ERA PEMERINTAHAN KHALIFAH UMAR AL-KHATTAB R.A

Perang Qadisiyyah 

     Abdul Rahman bin 'Auf telah mencadangkan kepada Khalifah Umar supaya melantik Singa yang menerkam dengan kukunya, iaitu Sa'ad bin Abi Waqas sebagai panglima perang tentera Islam seramai sekitar 30 000 orang.

     Rustum adalah panglima perang tentera Parsi yang mempunyai kekuatan seramai 120 000 orang dan 33 ekor gajah perang. Gajah raja yang paling besar berwarna putih diletakkan dibarisan hadapan, taktik pertempuran ini amat menggerunkan dan telah menyebabkan tentera berkuda Islam tidak mampu berhadapan dengan tentera bergajah Parsi.




     Perang ini berlangsung selama 4 hari. Sa'ad bin Abi Waqas telah mengarahkan Al-Qa'qa' bin Amru dan saudaranya Asim bin Amru untuk mencederakan mata dan belalai gajah, dan alhamdulillah pada hari ketiga, pertempuran dikuasai oleh tentera Islam setelah tunjang utama kekuatan tentera Parsi iaitu tentera bergajah dapat ditewaskan.




     Kemenangan berpihak kepada tentera Islam dengan jumlah tentera syahid seramai ribuan orang, manakala tentera Parsi yang terbunuh adalah seramai puluhan ribu orang.


Penaklukan Mesir



     Sewaktu penaklukan Mesir yang diketuai oleh Amru bin Ash, Al-Qa'qa' adalah salah seorang yang dihantar oleh Saidina Umar Al-Khattab R.A untuk membantu Amru bin Ash.

     Dalam suratnya Saidina Umar berkata "Aku kirimkan kepadamu seorang lelaki berbanding seribu dari umat Islam". Alhamdulillah dengan izin Allah, Mesir dapat ditakluk dengan mudah.


TESTIMONIAL PARA SAHABAT TENTANG AL-QA'QA' BIN AMRU AT-TAMIMI

  1. Saidina Abu Bakar As-Siddiq R.A 
    • "Suara Al-Qa'qa' dalam tentera jauh lebih baik dari suara seribu tentera"
    • "Tidak boleh dikalahkan oleh musuh sekiranya ada seorang sepertinya"
  2. Saidina Umar Al-Khattab R.A
    • "Aku kirimkan kepadamu seorang lelaki berbanding seribu dari umat Islam"
  3. Sa'ad bin Abi Waqas R.A
    • Suatu hari Saidina Umar berkirim surat kepada Sa’ad bin Abi Waqas. Dalam suratnya itu beliau bertanya; “Siapa tentera yang paling berani dalam perang Qadisiyyah?” Dalam surat balasannya, Sa’ad menjawab bahwa dirinya belum perah melihat tentera paling berani seperti Al-Qa'qa'. Dalam satu hari dia mampu melakukan tiga serangan. Dalam setiap serangan itu mesti ada musuh yang dibunuh.

Pesanan untuk diri saya dan sahabat-sahabat sekalian
  1. Terus menerus mendoakan saudara-saudara seaqidah kita di seluruh dunia yang ditindas dan dibunuh dengan zalim
  2. Pernah terdengar nama Khattab? Beliau adalah panglima moden Islam abad ke-20. Seorang yang masyaAllah hebat, berjuang di Afghanistan, Checnya etc. Boleh cari dokumentari beliau di Youtube




p.s : Syarikat MBC juga ada buat drama bersiri tentang Al-Qa'qa' bin Amru At-Tamimi cuma sayangnya belum ada subtitle english.

Yang baik itu datang dari Allah, yang buruk itu adalah dari kekurangan diri saya

BarakAllahu fiikum

wassalam wbt :)





Sumber : 
  1. Omar series keluaran syarikat MBC
  2. Taktik & Strategi Berpolitik Gaya Khulafa Ar-Rasyidin karya Tuan Guru Abdul Hadi Awang
  3. http://ms.wikipedia.org/wiki/Perang_al-Qadisiyyah
  4. http://www.nellaieruvadi.com/islam/history_brave_qaqa1.asp
  5. http://www.grandestrategy.com/2007/12/sword-of-allah-chapter-19-battle-of.html
  6. http://www.buletin-alilmu.com/2011/03/26/kemenangan-islam-di-perang-qadisiyyah/
  7. http://www.2lisan.com/1812/amru-bin-ash/#.UN9jq28UnN0
  8. http://www.2lisan.com/1820/al-qaqa-bin-amru/#.UN9kYW8UnN1





     

2 comments:

  1. asyaallah ..mohon lepas ni admin cari info pasal penglimaa perang laut islam pulak..xsilap sya nama dia barbossa..yang di-uar2kan oleh movie PIRATE OF CARIBBEAN ,sebagai kapten y jahat..tankiu

    ReplyDelete
  2. Barbossa tu panglima angkatan laut zaman kerajaan Othmaniah:
    Sultan Sulaiman, Beyazid dll
    Beliau mmpunyai janggut warna merah. Boleh dilihat dlm siri The Magnificent Century

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...