Social Icons

Tuesday, December 11, 2012

Tarbiyyah diri seorang ninja (2)

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ...




3) Tidak memanjakan diri

Setiap ninja memiliki pelbagai skill bertaraf tinggi yang tidak mudah untuk dipelajari. Sebagai contoh, seorang ninja mampu berlari-lari dan melompat tinggi di atas bumbung-bumbung bangunan tinggi. Kita sebagai orang biasa nampak perbuatan ini seakan-akan mudah, namun seorang ninja harus mengimbangi badan dan punya latihan keras; dan barangkali berkali-kali jatuh tersungkur sebelum 'biasa' dengan perbuatan-perbuatan tersebut.

Begitu juga hidup sebagai seorang manusia. Sedari kecil, kita didik untuk tidak memanjakan diri. Untuk seorang bayi mencapai kemampuan mampu berjalan seperti manusia normal hari ini penuh dengan kesusahan. Bayi manakah yang tidak pernah jatuh dalam usaha untuk mempelajari kebolehan berjalan? Dan adakah bayi itu berputus asa? Jika bayi itu berputus asa, maka sesungguhnya ia akan membesar dan mungkin bergantung kepada 'walker'/tongkat sepanjang hayat. Seperti juga seekor rama-rama. Fasa membebaskan diri dari kepompong merupakan satu tempoh sukar dalam fasa tumbesaran dan keupayaan hidup seekor rama-rama. Jika ia gagal, atau pun dibantu, seekor rama-rama itu akan hilang upaya untuk mengembangkan sayap dengan sempurna, ataupun otot yang berfungsi mengibas sayapnya gagal berfungsi dengan kapasiti sepatutnya (flacid). Dan seterusnya rama-rama itu akan mengesot, dan gagal untuk meneruskan hidup.

Sebagai seorang muslim, kita percaya hidup ini adalah ladang bagi akhirat. Sunnatullah dalam bercucuk tanam di dunia tidak mudah, kerana ganjaran hasil tuaian di akhirat itu sangat besar. Tidak kira ibadah khusus seperti solat mahupun umum seperti bekerja dan makan, kita sentiasa diuji dalam pelbagai aspek, baik dari segi rohani (akidah) mahupun jasmani (fiqh dan akhlak). Maka, solusi dalam segala permasalahan semestinya bukan dengan duduk berdiam diri atau lari; tidak pun dengan menunding jari menyalahkan seluruhnya kepada pihak sekeliling. Tetapi yang seharusnya kita perlu bersedia dengan ilmu yang secukupnya, merancang strategi dan seterusnya bertindak. Mari kita renungkan firman Allah dalam surah al-Ankabut (surah laba-labah); ayat 2:

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

4) Bijak memanipulasi keadaan sekeliling.



Seorang ninja perlu ringan. Tidak membawa beban yang berat. Maka dari sudut persenjataan ninja, ia sangat terhad dan tidak kompleks. Apa yang menyebabkan seorang ninja itu mampu menjayakan misinya adalah kemampuan memahami keadaan setempat dan menggunakan apa yang ada disekelilingnya sebagai 'alat' senjata tambahan. Simple, but lethal.

Adalah mustahil untuk setiap manusia menjadi sempurna. Kita mengimpikan berbagai perkara. Namun tidak semua dapat kita capai, disebabkan (antaranya) keadaan setempat yang tidak mengizinkan. Sebagai contoh, seorang pelajar ingin suasan kondusif untuk belajar. Senyap. Tapi dia sekarang berada dalam sebuah kelas, ketika waktu rehat. Bising. Dia boleh jadi akan turut hanyut dalam kemeriahan suasan rehat. Ataupun bijak menggunakan kemungkinan yang ada di sekolah itu untuk mewujudkan ruang kondusif untuk belajar. Antara solusi yang mungkin untuk itu adalah, jika pelajar itu mempunya tisu, maka dia boleh membuat sumbatan di telinga. Tidak pun, dia tahu yang surau/masjid bukan satu tempat yang popular untuk pelajar ketika rehat. Di situ ada ketenangan. Dan disitu ada peluang untuk belajar.

Dunia ini padat dengan teka teki kehidupan. Bagi yang melihat ia dari perspektif negatif, maka ia akan bertindak tidak sepatutnya, membenci, berputus asa, dan terus menerus membesarkan masalahnya tanpa penyelesaian yang baik. Walhal, jika dia melihat dari sudut positif, segala apa yang berlaku itu adalah peluang untuk mencapai redha Allah. Seperti kata bijak pandai; hidup sebagai seorang Muslim, hanya ada 2 kemungkinan pada pengakhiran amalnya: menang mencapai apa yang kita usahakan, atau syahid yakni ganjaran perjuangan ditangguhkan ke alam yang seterusnya, yang mana kekal abadi. A win-win situation. Maka, gunakanlah dunia sebagai alat untuk mencapai redha Allah.  Jadi, bagaimana untuk meggunakan 'ujian', sebagai contoh kesusahan untuk mencapai redha Allah? Sedar atau tidak, bila mana manusia itu dalam kesusahan, disitulah keadaan yang paling kondusif untuk dia merendahkan hati, dan doa seorang muslim menjadi mustajab apabila dia dalam kesusahan. Allah dengan sifat Maha PenyayangNya, menyediakan lapangan luas, hatta dalam kesusahan untuk mencapai kejayaan. Cuma ia berbalik kepada kita, untuk sedar atau tidak; dan menggunakannya peluang ini sebaik mungkin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...