Social Icons

Monday, December 31, 2012

Cara syaitan mengganggu Bani Adam

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ...

1) Waswasah
Waswasah bermaksud membisikkan keraguan pada diri manusia ketika dia melakukan kebaikan atau amal soleh. Sebagai contoh, di saat azan Subuh berkumandang, dan tubuh kita masih berselimut, terbersit dalam fikiran kita, "Lima minit lagi," "Masih awal". Ini adalah waswasah. Kenyataannya, bukan lima minit tetapi satu jam, dan akhirnya kita terlambatmengerjakan solat Subuh, atau bahkan kita langsung meninggalkannya.

2) Tazyin
Tazyin bermaksud membungkus kemaksiatan dengan kenikmatan. Segala yang berbau maksiat biasanya dilihat indah. Misalnya, mengapa orang yang bercinta dilihat lebih mesra berbanding pasangan suami isteri? Berjalan berdua ketika bercinta dirasakan lebih manis berbanding berjalan berdua selepas berkahwin. Ini kerana ada unsur tazyin. Berdua-duaan tanpa ikatan itu maksiat, sementara pernikahan itu ibadah. Namun maksiat dihiasi oleh syaitan supaya ia kelihatan indah, lebih nikmat. Inilah yang disebut sebagai strategi tazyin.

3) Tamanni
Tamanni bermaksud memperdayakan manusia dengan khayalan dan angan-angan. Pernahkah anda terniat mahu solat tahajud ketika merebahkan badan ditempat tidur? Namun pada jam 3 pagi, di saat jam penggera berbunyi, kita cepat-cepat mematikannya kemudian meneruskan tidur.

Pernahkah kita ingin bertaubat? Namun ketika maksiat ada di depan mata, kita tetap melakukannya. Ironisnya ini berlaku berkali-kali. Inilah yang disebut strategi tamanni.

4) A'dawah
A'dawah ertinya berusaha menanamkan benih permusuhan. Syaitan sentiasa berusaha menumbuhkan api permusuhan di antara manusia. Biasanya permusuhan berawal dari prasangka buruk. Kerana itu, waspadalah kalau berprasangka buruk pada orang lain, sesungguhnya kita telah terperangkap dengan strategi syaitan.

5) Takwif
Takwif ertinya menakut-nakutkan. Pernahkah anda merasa takut miskin kerana menginfakkan sebahagian harta, takut disebut berlagak alim kerana datang ke majlis taklim? Kalau kita pernah merasakannya, inilah strategi takwif.

6) Saddun
Saddun ertinya berusaha menghalang manusia melaksanakan perintah allahdengan menggunakan pelbagai bentuk hambatan. Pernahkah anda merasa malas ketika mahu mengerjakan solat, atau merasa sangat mengantuk ketika membaca al-Quran meskipun sudah cukup tidur? Ini adalah gejala saddun angkara syaitan.

7) Wa'dun
Wa'dun ertinya janji palsu. Syaitan berusaha memujuk manusia supaya mengikutinya dengan memberi janji-janji yang menggoda. akhirnya manusia mempercayainya. Misalnya, seorang wanita menyerahkan dirinya kepada kekasih hatinya kerana dia berjanji untuk menikahinya, namun apabila dia hamil, kekasihnya meninggalkannya begitu sahaja. Dia enggan bertanggungjawab. Inilah contoh wa'dun atau janji palsu daripada syaitan.

8) Kaidun
Kaidun bermaksud tipu daya. Syaitan berusaha sekuat tenaga memasang sejumlah perangkap agar manusia terjebak ke dalamnya. Pernahkah di saat anda diberikan tugas, anda terfikir mahu menangguhkannya kerana tempohnya masih panjang? Ternyata apabila tempoh masa yang diperuntukkan hampir tamat, kita mulai kelam kabut menyelesaikannya. Kita lakukannnya dengan ala kadar dan tergesa-gesa sehingga hasilnya tidak seperti yang diharapkan. strategi ini disebut kaidun

9) Nisyan
Nisyan bermaksud lupa. Sesungguhnya lupa itu adalah sifat manusiawi. Lupa memang sifat manusiawi, tetapi syaitan tetap berusaha agar manusia menjadikan lupa sebagai alasan untuk tidakbertanggungjawab. Pernahkah kita lupa menunaikan janji? Lupa solat? Kalau sesekali itu bolehlah disebut manusiawi, tetapi kalau sering dilakukan bererti kita telah terjebak dengan strategi nisyan.

Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari Syaitan-syaitan manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu. (Al-An'am; 112)

sumber: Mantapkan hati Meminang Bidadari (Burhan Sodiq)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...