Social Icons

Saturday, December 8, 2012

Kesan Solat Yang Khusyuk




Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Berapa banyak orang yang mendirikan solat, tetapi yang diperolehinya hanya penat dan letih, kerana mereka itu lalai dalam solatnya”

Hadis tersebut menggambarkan betapa banyak solat yang didirikan oleh seseorang itu, tetapi malangnya dia tidak memperolehi pahala melalui solatnya itu. Sebaliknya oleh kerana mereka lalai ketika solat maka Allah SWT menjanjikan balasan api neraka pula kepadanya.

Nabi s.a.w bersabda lagi yang maksudnya: “Tidak ada ganjaran bagi seseorang hamba dalam solatnya kecuali sekadar mana yang ia ingat (khusyuk)”.

Hadis tersebut menjelaskan bahawa solat seseorang yang lalai, sesungguhnya tidak mempunyai sebarang nilai kebaikan di sisi Allah SWT.

Sesungguhnya solat itu tidak sama dengan ibadah yang lain. Jika dibandingkan dengan ibadah puasa, memang dalam ibadah puasa tidak ada khusyuk, tetapi puasa yang memenuhi segala syarat akan kelihatan kesannya dan puasanya itu. Disebabkan menahan lapar dan dahaga bukan saja mereka akan kelihatan letih dan kurang bermaya, tetapi juga mereka kelihatan sebagai orang yang tinggi pekertinya, sentiasa menjaga dari melakukan perkara yang membatalkan puasa dan juga pahala puasa seperti menjaga lidahnya dari mengumpat dan mengeluarkan kata-kata yang tidak berfaedah.

Begitu juga zakat, walaupun ketika melakukan ibadah zakat itu tidak disertai dengan khusyuk namun maksud kepada penunaian zakat itu kelihatan juga. Menunaikan zakat dapat menghakis sifat bakhil seseorang. Orang-orang yang dikuasai oleh sifat bakhil tidak mungkin mampu mengeluarkan zakat.

Demikian juga dengan ibadah haji, walaupun ketika melakukan ibadah haji seseorang itu dalam keadaan lalai. Ini kerana ibadah haji melibatkan dua perkara iaitu tubuh badan dan harta benda. Sama ada menunaikan haji itu dalam keadaan lalai dan sebagainya namun kesan daripada ibadah haji itu jelas ketara, kerana dia terpaksa membelanjakan ribuan wang ringgit. Tubuh berasa letih dan wang habis.
Sebaliknya ibadah solat ini amat berbeza sekali dengan semua ibadah yang dinyatakan itu. Firman Allah dalam surah al-Ma’un, ayat 4-5:

“Maka celakalah bagi orang yang solat, (iaitu) orang-orang yang lalai terhadap solatnya”

Menurut Imam al-Ghazali, solat itu ialah munajat (berdialog dan berbisik) seorang hamba terhadap Tuhannya. Apabila solat itu sebagai munajat sudah tentu dilakukan dengan penuh kesedaran disamping khusyuk dan tawadhuk. Bagaimana mungkin seorang yang lalai boleh berbisik atau berdialog dengan Allah SWT.

Orang yang mengerjakan solat dalam keadaan lalai sama keadaannya seperti orang yang mengigau ketika tidur, walaupun mungkin dia menyebut Allahu Akbar dan juga lain-lain kalimah yang memuji keagungan Allah SWT, namun semua itu tidak termasuk langsung dalam pengertian munajat kepada Allah SWT kerana sebenarnya orang itu sedang menggigau. Sesungguhnya orang yang menggigau itu ialah orang yang bertutur di luar kesedaran.

Khusyuk menjadi syarat sama ada solat seseorang akan diterima oleh Allah SWT, jika khusyuk tidak wujud dalam diri orang yang menunaikan solat, maka ruang kosong itu pasti terisi dengan sifat lalai. Orang yang lalai tidak akan merasai keagungan Allah SWT, sekalipun lidahnya mengucapkan pelbagai kalimah yang mengandungi segala puji-pujian terhadap Allah SWT.



Disunting daripada Khusyuk Dalam SOLAT oleh TGNA, m/s 2-5

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...