Social Icons

Wednesday, December 12, 2012

BIAR SEDIKIT ASAL BAHAGIA DARIPADA BANYAK TETAPI MENDERITA




BIAR SEDIKIT ASAL BAHAGIA DARIPADA BANYAK TETAPI MENDERITA


Allah memang menghendaki supaya kebaikan disebarluaskan, namun Dia jugalah yang menciptakan cemuhan-cemuhan yang datang menerusi mulut manusia.


Daripada seluruh umur anda, yang dikira adalah umur yang membahagiakan, melapangkan, mententeramkan dan bersedia menerima apa sahaja yang ditentukan buat anda. Namun rakus, tamak dan sikap bongkak sungguh bukanlah kehidupanmu yang asli. Semua itu adalah lawan kepada kesihatan, kesegaran dan kecantikan anda. Kerana itu, berusahalah untuk mencapai redha Allah, menerima pembahagian, meyakini ketentuan dan tidak bimbang menghadapi masa yang akan datang.



Jadilah anda seperti RAMA-RAMA – ringan perawakan, indah dipandang, sedikit bergantung kepada yang lain, terbang dari satu bunga ke bunga yang lain, dari satu tangkai ke tangkai yang lain dan dari satu taman ke taman yang lain. Pendek kata, hidupnya sentiasa berpusing daripada yang baik kepada yang baik..


Kalau tidak, jadilah seperti seekor LEBAH – yang sentiasa memakan sesuatu yang baik dan mengeluarkan yang baik pula. Jika ia jatuh di atas tangkai, ia tidak memecahkannya; menyentuh nektar tetapi tidak melukainya, mengeluarkan madu dan tidak menyengat jika tidak diancam, terbang dengan rasa cinta dan hinggap dengan tali kasih.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...